نطق سالانه اوباما

گروه بین‌الملل- باراک اوبامای آزرده‌خاطر روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه اولین نطق سالانه خود را ایراد خواهد کرد. شکست اخیر کاندیدای دموکرات برای تصاحب کرسی ادوارد کندی فقید در سنا، به جمهوری‌خواهان رای کافی داده است تا اکثریت مطلق دموکرات‌ها را از میان ببرند. این امر تردیدهایی را درمورد تصویب برنامه اصلاح بخش بهداشت و درمان اوباما به وجود آورده است. بنابراین اوباما باید از فصاحت مختص خود برای متقاعد کردن مردم آمریکا استفاده کند که پس از گذشت یک سال از زمان ریاست جمهوری‌اش هنوز می‌تواند «تغییری را که وعده داده است» ایجاد کند. انتخابات ریاست‌جمهوری در سریلانکا

رییس‌جمهوری سریلانکا، ماهاندا راجاپاکسه، در انتخابات ریاست‌جمهوری که دوسال زوتر از موقع برگزار می‌شود، از پیروزی ارتش دربرابر ببرهای تامیل به نفع خود بهره‌برداری می‌کند. امرزو سه‌شنبه سریلانکا شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری است بین راجاپاکسه، کسی که آخرین دور جنگ خونین را در سال ۲۰۰۹ آغاز و سارات فونسکا، ژنرالی که ارتش را در این جنگ فرماندهی کرد، این دو کاندیدا ملیت سینهالی دارند و به نظر نمی‌رسد برای آشتی ملی مشتاق باشند. اما از آنجایی که رای سینهالی‌ها بین راجاپاکسه و فونسکا تقسیم می‌شود تامیلی‌ها که ۱۲ درصد از جمعیت سریلانکا را تشکیل می‌دهند، تصمیم نهایی را می‌گیرند.

برگزاری کنفرانس افغانستان در لندن

وزرای خارجه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی روز پنج‌شنبه ۲۸ ژانویه در لندن گردهم می‌آیند تا درباره آینده افغانستان بحث کنند. این گردهمایی که به میزبانی دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلستان و همتای افغان او برگزار می‌شود، بر موضوع امنیت در افغانستان و برنامه‌های برخورد با فساد تمرکز خواهد کرد. ممکن است در این کنفرانس اعزام نیروهای خارجی بیشتر پیشنهاد شود و احتمالا کشورهای ثروتمند موافقت خواهند کرد هزینه طرح جدید آشتی در افغانستان به منظور متقاعد کردن مبارزان طالبان برای به زمین گذاشتن سلاح‌هایشان را بپردازند. در این اجلاس همچنین تلاش خواهد شد برای واگذاری امنیت به نیروهای محلی جدول زمانی تعیین شود. همه اینها بستگی دارد به این مساله که حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان، برنامه قابل قبولی برای اداره بهتر این کشور داشته باشد. کنفرانس بعدی احتمالا در فصل بهار در کابل برگزار خواهد شد.

جلسه تحقیق از بلر درمورد جنگ عراق

بلیت‌های تماشای جلسه تحقیق از تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلستان برای پاسخگویی درباره تهاجم به عراق بلافاصله پس از آن که اعلام شد وی در این جلسه حاضر می‌شود، به فروش رسید. بلر روز جمعه ۲۹ ژانویه در مورد جنگ عراق شهادت خواهد داد. مطمئنا پرسش‌ها از بلر بر این ادعا متمرکز خواهد بود که او حتی پیش از این که مشاورانش پرونده‌ای غیر واقعی را تشکیل دهند، قصد شرکت در جنگ عراق را داشته است. در این پرونده گفته شده بود عراق سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد اما هیچ سلاحی در این کشور پیدا نشد. منتقدان بلر معتقدند او بدون اهمیت دادن به ماهیت رژیم عراق قصد تغییر این رژیم را داشته است.