گروه بین‌الملل- روز پنجشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای نخستین‌بار طی ۱۵ ماه گذشته به بالای سطح ۱۰۷۰۰ واحد رسید زیرا سرمایه‌گذاران مطمئن بودند که فصل درآمدی شرکت‌ها بر آغاز متزلزل بازار سهام غلبه خواهد کرد. افزایش وال‌استریت اندکی نامنظم بود. ارزش سهام بخش تکنولوژی پیش از انتشار درآمد فصلی شرکت اینتل افزایش یافت و ارزش سهام بخش مالی نیز پیش از انتشار گزارش سود موسسه مالی جی‌پی مورگان رشد کرد.

شرکت اس‌ای‌پی که یک شرکت آلمانی تولیدکننده نرم‌افزار است اعلام کرد درآمد این شرکت در فصل چهارم کمتر از حد پیش‌بینی‌ها کاهش داشته است. این امر این اطمینان را به وجود آورد که شرکت‌ها تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی پیدا کرده‌اند. وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد کسب و کارها در ماه نوامبر به میزان بیشتر از حد پیش‌بینی شده موجودی خود را افزایش داده‌اند. این افزایش نشانه خوشایندی برای اقتصاد است و نشانگر آن است که کسب‌وکارها اطمینان دارند فروش افزایش خواهد یافت. پس از ۱۳ ماه کاهش، موجودی شرکت‌ها برای دومین ماه متوالی با افزایش روبه‌رو شد. خبر خوب افزایش موجودی شرکت‌ها گزارش‌های ضعیف فروش خرده‌فروشی و تقاضا‌های اولیه برای دریافت مزایای بیکاری را جبران کرد. میزان موجودی شرکت‌ها تا ۴/۰ درصد افزایش یافت که دو برابر افزایشی بود که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند. در این میان دولت گزارش داد فروش خرده‌فروشی در ماه دسامبر ۳/۰ درصد کاهش یافته است. اقتصاددانان انتظار افزایش فروش را داشتند.

وزارت کار آمریکا نیز گزارش داد طی هفته گذشته تعداد کارگرانی که برای نخستین‌بار به دنبال دریافت مزایای بیکاری هستند تا ۱۱،۰۰۰ نفر افزایش یافته است که این میزان بیشتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۸/۲۹ واحد یا ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۵/۱۰۷۱۰ واحد رسید. این بیشترین سطح این شاخص از اول اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. شاخص استاندارد‌اند پورز ۵۰۰ با افزایش ۷۸/۲ واحدی یا ۲/۰ درصدی روبه‌رو شد و به ۴۶/۱۱۴۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۸۴/۸ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و در رقم ۷۴/۲۳۱۶ واحد ثابت شد. روز جمعه گزارش درآمدی شرکت اینتل موجب افزایش ارزش سهام بخش تکنولوژی شد اما رشد گسترده در بورس‌های جهان درمیان ارقام متناقض اقتصاد آمریکا محدود شد. اغلب بورس‌های آسیا و اروپا اندکی افزایش یافتند.

شرکت اینتل اعلام کرد در فصل چهارم درآمد، درآمد ناخالص و حاشیه سود این شرکت بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. در آغاز معاملات در اروپا شاخص‌ها در انگلستان، آلمان و فرانسه ۶/۰ درصد افزایش داشتند. در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴۲/۷۴ واحد یا ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۰/۱۰۹۸۲ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ با ۷۹/۶۲ واحد یا ۳/۰ درصد کاهش روبه‌رو شد و به ۱۶/۲۱۶۵۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی با افزایش یک درصدی به ۸۰/۱۷۰۱ واحد رسید.