گروه بین‌الملل- در پی افزایش ارزش دلار و تقاضای ضعیف نفت از طرف کشورهای توسعه یافته قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت و به کمتر از بشکه‌ای ۷۹ دلار رسید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه به ۸۷/۷۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنجشنبه ارزش قراردادها با ۲۶ سنت کاهش در رقم ۳۹/۷۹ دلار ثابت شد.

روز جمعه ارزش یورو سقوط کرد و به ۴۳۸۶/۱ دلار رسید. سرمایه‌گذاران اغلب کالاهایی چون نفت را به عنوان وسیله دفاعی در برابر تورم و کاهش ارزش دلار خریداری می‌کنند و با افزایش ارزش دلار به فروش نفت روی می‌آورند.

نگرانی درمورد ضعیف ماندن تقاضا برای نفت از طرف آمریکا و اروپا نیز به کاهش قیمت نفت کمک کرد. برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند رشد تقاضا از طرف کشورهای درحال توسعه‌ای همچون چین بهبود کند اقتصادی در کشورهای ثروتمند را جبران خواهد کرد.

فرانسیسکو بلانچ مدیر بخش تحقیقات کالاهای مصرفی جهان در بانک مریل لینچ آمریکا اظهار کرد در سال جاری ۷۵ درصد از ۳/۲ درصد رشد جهانی تقاضا برای نفت خام از طرف اقتصادهای درحال توسعه خواهد بود. در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه فوریه قیمت نفت کوره به ۰۷/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۰۶/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۵۳/۵ دلار رسید. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه بشکه‌ای ۹۴/۷۷ دلار معامله شد.