گروه بین‌الملل- بر اساس آمار رسمی که دیروز چهارشنبه منتشر شد، اقتصاد آلمان در سال ۲۰۰۹ به میزان ۵ درصد کوچک شد و این بدترین عملکرد اقتصاد این کشور از زمان جنگ جهانی دوم تا آن سال بوده است. این آمار که از سوی اداره آمار آلمان منتشر شد با پیش‌بینی‌های تحلیلگران که انتظار کوچک شدن اقتصاد این کشور را در سال ۲۰۰۹ به میزان ۸/۴ درصد داشتند، کم‌و‌بیش مطابقت داشت. اداره آمار آلمان در بیانیه خود آورده است: «آنچه در سال ۲۰۰۹ تکان‌دهنده بود این بود که هم صادرات و هم شکل‌گیری سرمایه در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات کاهش شدیدی را نشان داد. به علاوه تجارت خارجی که در سال‌های گذشته نیروی محرکه مهم رشد اقتصادی آلمان بود، باعث کاهش توسعه اقتصادی آلمان در این سال شد.»

میزان صادرات آلمان در سال ۲۰۰۹، ۷/۱۴ درصد کاهش یافت و واردات آن ۹/۸ درصد.

بدترین عملکرد اقتصادی آلمان پس از جنگ جهانی دوم مربوط می‌شد به کاهش ۹/۰ درصدی تولید ناخالص داخلی آلمان غربی در سال ۱۹۷۵. بدترین عملکرد اقتصادی آلمان از زمان اتحاد دو آلمان نیز مربوط می‌شد به افت ۸/۰ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۱۹۹۳.

اقتصاددان ارشد مرکز یونیکردیتز به نام آندریاس ریز می‌گوید: «با توجه به اینکه تولید ناخالص داخلی واقعی آلمان در سال ۲۰۰۹، ۵- درصد بوده است، می‌توان گفت که در سال ۲۰۰۹ کاهش تولید ناخالص داخلی آلمان سریعترین سرعت را پس از جنگ جهانی دوم از خود نشان داده است.

باید برای آنکه ارقامی به همین ترسناکی را در تاریخ آلمان بیابیم، به دهه ۱۹۳۰ برگردیم یعنی همان زمانی که رکود بزرگ باعث شد فعالیت‌های اقتصادی در سال ۱۹۳۲ تا ۹/۴ درصد کاهش یابد. در سال گذشته این رقم ۹/۱۰ - درصد بود.»

به لحاظ فنی می‌توان ادعا کرد که اقتصاد وابسته به صادرات آلمان در فصل دوم سال ۲۰۰۹ از رکود خارج شد اما شرکت‌ها و کارکنان آلمان شاهد افت تقاضا و افزایش بیکاری هستند. در کل سال ۲۰۰۹ به‌طور میانگین ۴۲۳/۳ میلیون نفر آلمانی کار خود را از دست دادند که این رقم نسبت به رقم بیکاران سال ۲۰۰۸ افزایشی ۱۵۵،۰۰۰ نفری را نشان داد و نرخ بیکاری به ۲/۸ درصد رسید.

دولت پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۱۰ به ۲/۱ درصد برسد. کوچک شدن اقتصاد آلمان در سال ۲۰۰۹ اولین کوچک شدن اقتصاد از سال ۲۰۰۳ تا کنون بوده است.

در آن سال اقتصاد آلمان تا ۲/۰ درصد کوچک شده بود. اداره آمار اعلام کرد تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۰۸ تا ۳/۱ درصد، در سال ۲۰۰۷ تا ۵/۲ درصد و در سال ۲۰۰۶ تا ۲/۳ درصد رشد کرده بود.