گروه بین‌الملل‌-‌ باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده قرار است ۳۳ میلیارد دلار اضافی برای جنگ نامحبوب در عراق و افغانستان از کنگره آمریکا در‌خواست کند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما قرار است برای سال آینده میلادی ۷۰۸ میلیارد دلار از کنگره در‌‌خواست کند تا بالاترین بودجه نظامی ایالات‌متحده در طول تاریخ رقم بخورد، درخواستی که به اعتقاد تحلیلگران سیاسی ممکن است با نا‌رضایتی شدید متحدان دموکرات رییس‌جمهوری همراه باشد. درخواست ۳۳ میلیارد دلاری اوباما برای سال ۲۰۱۰‌-‌سال جاری‌- بیشتر برای گسترش جنگ در افغانستان هزینه خواهد شد. اوباما پیش از این دستور داده بود تا ۳۰ هزار نیروی نظامی بیشتر به عنوان بخشی از استراتژی جدید آمریکا در افغانستان به این کشور اعزام شوند.

این در شرایطی است که مقامات نظامی اعلام کرده‌اند که بودجه نظامی ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۱ میلادی قرار است به بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد و برای اولین بار است که بودجه نظامی این کشور به بیش از این مقدار می‌رسد، با این همه اعداد و جزئیات دقیق بودجه سال ۲۰۱۱ هنوز علنی نشده‌است.دولت ایالات‌متحده همچنین قصد دارد ماه آینده میلادی به کنگره اعلام کند که اهداف اصلی این کشور طی چهار سال آینده پیروزی در جنگ‌های فعلی و جلوگیری از وقوع یک جنگ جدید است و ماموریت اصلی نیروهای نظامی آمریکا شامل عملیات ضد شورش و عملیات ضد تروریسم در سال‌های آینده خواهد بود.

بازنگری چهار‌ساله دفاعی ایالات‌متحده اولین فصل دکترین نظامی این کشور است و قرار است روز اول فوریه به کنگره ایالات‌متحده ارائه شود. روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه فرماندهان نظامی آمریکا در ساختمات پنتاگون جلسه توجیهی داشتند. آن‌ها همچنین چشم‌‌انداز بودجه نظامی ایالات‌متحده را تا سال ۲۰۱۵ میلادی مورد بررسی قرار دادند.

سر‌فصل‌های بازنگری چهار‌ساله برنامه‌های دفاعی ایالات‌متحده شامل شش ماموریت کلیدی می‌شود و توانایی‌ها و اهدافی را که پنتاگون قصد دارد به آن‌ها دست یابد، توضیح می‌دهد. پرواز‌های نظارتی و تهاجمی هواپیما‌های بدون سرنشین ایالات‌متحده به مواضع شورشیان در افغانستان و پاکستان در اولویت برنامه‌های نظامی آمریکا قرار دارد.

مقامات ایالات‌متحده سر‌فصل در‌خواست‌های آینده دولت را تنها به شرطی اعلام کردند که نامشان فاش نشود چرا که بودجه نظامی قرار نیست تا اواخر این ماه به کنگره ارائه شود.

به نظر می‌رسد که در‌خواست اوباما برای هزینه‌های جنگی بیشتر در کاپیتال هیل‌-‌مرکز تصمیم‌سازی ایالات‌متحده-‌ با حمایت مواجه شود، چرا که جمهوری‌خواهان به همراه دموکرات‌های میانه تلاش خواهند کرد تا بودجه نظامی مورد نظر اوباما را تصویب کنند. با این همه به نظر می‌رسد که مباحثه بر سر بودجه نظامی سال ۲۰۱۱ باعث گسترش شکاف‌ها میان دولت اوباما و رهبران دموکرات شود، رهبرانی که شاهد مخالفت روز‌افزون افکار عمومی با جنگ آمریکا در عراق و افغانستان هستند.

این در شرایطی است که بودجه نظامی سال ۲۰۱۰ میلادی شامل ۱۲۸ میلیارد دلار برای جنگ در عراق و افغانستان می‌شود. این میزان ممکن است سال آینده میلادی و بر اساس برنامه پیشنهادی دولت ایالات‌متحده به کنگره به ۱۵۹ میلیارد دلار افزایش یابد.

پروژه پنتاگون این است که بودجه جنگی ایالات‌متحده را در سال ۲۰۱۲ شدیدا کاهش داده و آن را به ۵۰ میلیارد دلار کاهش دهد. قرار است این بودجه تا سال ۲۰۱۵ حدود همین مقدار باقی بماند.

محاسبه‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های جنگی ایالات‌متحده به دلیل خارج کردن نیروهایش از عراق و همچنین آرام شدن جنگ در افغانستان از میانه‌ سال ۲۰۱۱ میلادی به شدت کاهش یابد.