گروه بین‌الملل- روز چهارشنبه دو عامل موجب کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به کمتر از بشکه‌ای ۸۰ دلار شد. اول آنکه دولت چین اعلام کرد قصد دارد میزان وام‌دهی بانک‌های خود را کاهش دهد و دلیل دوم اینکه گزارشی از جهش دور از انتظار ذخایر انرژی و بنزین آمریکا خبر داد.

در روز چهارشنبه قیمت نفت برای تحویل در ماه فوریه با ۰۵/۱ دلار کاهش به بشکه‌ای ۷۳/۷۹ دلار رسید. روز سه‌شنبه نیز قیمت نفت با ۷۳/۱ دلار کاهش به ۷۹/۸۰ دلار رسیده بود.

در اوایل هفته جاری قیمت نفت چنان افزایش یافته بود که با نزدیک شدن به بشکه‌ای ۸۴ دلار رکورد ۱۵ ماه اخیر را شکسته بود. دلیل این افزایش، انتظار برای سرمای سخت در بخش‌هایی از آمریکا، اروپا و آسیا بود که گمان می‌رفت تقاضا برای منابع انرژی چون نفت کوره را افزایش دهد.اما داده‌هایی که اواخر سه‌شنبه توسط موسسه امریکن‌پتروایوم منتشر شد نشان داد که ذخایر انرژی آمریکا در هفته گذشته ۶/۳ میلیون بشکه افزایش یافت. این در حالی بود که تحلیلگران انتظار کاهش ۷/۱ میلیون بشکه‌ای ذخایر آمریکا را داشتند.از سوی دیگر تصمیم روز سه‌شنبه مقامات چین برای افزایش سهمی از سپرده‌ها که بانک‌ها باید به عنوان ذخایر خود نگهدارند، بر قیمت نفت خام تاثیر گذاشت. رشد اقتصادی چین و اشتهای این کشور برای نفت کمک کرده بود تا قیمت نفت از بشکه‌ای ۳۲ دلار در دسامبر سال ۲۰۰۸ افزایش یابد و سیاست‌های پولی سخت‌تر می‌تواند نشانه رشد کندتر اقتصادی باشد.

در سایر معاملات بورس نیویورک قیمت نفت کوره کاهش یافت و به هر گالن ۱۰/۲ دلار رسید. قیمت بنزین هم با کاهش به گالنی ۰۶/۲ دلار رسید. قیمت گاز طبیعی هم به ۵۳/۵ دلار کاهش یافت. در لندن قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه به بشکه‌ای ۸۹/۷۸ دلار افت کرد.