گروه بین‌الملل- تولیدات صنعتی هند در ماه نوامبر سریعترین رشد را طی ۲۵ ماه پیش از آن نشان داد و این رویداد احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور را در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی قوت بخشید.

بر اساس اعلام اداره آمار دهلی نو که دیروز منتشر شد، در ماه نوامبر تولیدات کارخانه‌ای، خدمات شهری و معادن هندوستان نسبت به سال پیش ۷/۱۱ درصد افزایش یافت این تغییر در حالی روی داد که این ارقام در ماه اکتبر نیز ۳/۱۰ درصد افزایش را نشان داده بود. افزایش ۷/۱۱ درصدی خیلی بیشتر از رقم پیش‌بینی شده ۱۰ درصد بود که بلومبرگ در نظرسنجی خود از ۲۵ اقتصاددان به‌آن رسیده بود.

اوج‌گیری اقتصاد هندوستان، سومین اقتصاد بزرگ آسیا، به‌طور موازی با رونق دوباره اقتصاد چین روی می‌دهد که ممکن است سیاست‌گذاران را به سوی افزایش هزینه‌های وام‌گیری طی ماه‌های آینده سوق دهد.

بزرگترین افزایش بازار سهام هندوستان طی ۱۸ سال اخیر موجب افزایش تقاضا برای خودروهای تولیدی شرکت ماروتی‌سوزوکی هندوستان و صفحه‌نمایش‌های پلاسمای شرکت ال‌جی الکترونیکس شده است.

با انتشار گزارش دیروز مبنی بر رشد تولیدات هندوستان، ارزش اوراق قرضه افت کرد و ارزش سهام هندوستان افزایش یافت. شاخص سنسکس هندوستان با ۴/۰ درصد افزایش به ۱۷۵۸۷ واحد رسید. با اتخاذ سیاست‌های محرک‌های اقتصادی به ارزش حدود یک تریلیون دلار و کاهش نرخ‌های بهره برای افزایش رشد اقتصادی توسط سیاستگذاران کشورهای آسیایی، اقتصادهای این منطقه هم‌اکنون در حال احیا هستند. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در هندوستان هم در حال اوج‌گیری است، چون در ماه دسامبر نیز تولیدات کارخانه‌ای سریعترین رشد را طی هفت ماه اخیر از خود نشان داد. میزان صادرات در ماه دسامبر به رکورد ۱۵ ماهه خود رسید و این در شرایطی بود که صادرات رشدی ۲/۱۸ درصدی را در ماه نوامبر تجربه کرده‌بود. این افزایش صادرات در ماه نوامبر اولین افزایش طرف ۱۴ ماه پیش از آن بود.

تقویت اقتصاد هندوستان شرکت‌های خارجی را تشویق می‌کند تا فعالیت‌های خود را در این کشور افزایش دهند. در هفته گذشته شرکت‌های تویوتا موتور، فولکس‌واگن و سایر خودروسازان ۱۰ مدل جدید از محصولات خود را در نمایشگاه خودروی دهلی نو به نمایش گذاشتند. فروش خودروهای شخصی در هندوستان در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۴۳/۱ میلیون دستگاه شد که بالاترین میزان طی سه سال اخیر بوده است.

بر اساس پیش‌بینی اقتصاددانان، رشد اقتصادی هندوستان ظرف چندسال آینده به ۱۰ درصد خواهد رسید و این رشد تا سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی چین را پشت‌سر خواهد گذاشت.