سقوط 45 درصدی ارزش سهام شرکت ژاپن ایرلاینز

گروه بین‌الملل، شادی آذری- پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه بزرگترین شرکت حمل‌و‌نقل قاره آسیا، یعنی شرکت هواپیمایی ژاپن‌ایرلاینز پرونده‌ای را برای آنچه که ششمین ورشکستگی بزرگ تاریخ ژاپن خوانده می‌شود، باز خواهد کرد، باعث شد ارزش سهام این شرکت ۴۵ درصد سقوط کند و به پایین‌ترین رکورد خود برسد.

دیروز نخست‌وزیر ژاپن، یوکیو هاتویاما، اعلام کرد پس از آنکه شرکت ژاپن‌ایرلاینز طی ۹ سال حداقل سه بار توسط دولت نجات داده شد، این بار این سهامداران شرکت هستند که باید مسوولیت «کلی» وضعیت شرکت هواپیمایی ژاپن‌ایرلاینز را بر عهده بگیرند.

شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز و تی‌پی‌جی نیز پیشنهاد خود را مبنی بر سرمایه‌گذاری در شرکت ژاپن‌ایرلاینز یا شرکت بازسازی شده آن تا ۳۰۰ میلیون دلار افزایش دادند و آن‌را به ۴/۱ میلیارد دلار رساندند.

بر اساس اظهارات سه تن از افرادی که در جریان جزییات وضعیت پیش آمده هستند، دولت هاتویاما که تنها ۴ ماه از عمر آن می‌گذرد، احتمالا در دادگاه، مساله نوسازی شرکت را مطرح می‌سازد تا از دست سهامداران خلاص شود. انتظار می‌رود این اقدام به شرکت ژاپن‌ایرلاینز اجازه دهد بدهی‌ها، کارکنان و فعالیت‌های بی‌بازده خود را کاهش دهد.

میتسوشینگ آکینو از شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ایچیوشی می‌گوید: «اعلام ورشکستگی بهترین گزینه است، چون ساده‌تر است.» تمرکز شرکت «جدید» ژاپن‌ایرلاینز احتمالا بر فعالیت‌های داخلی معطوف خواهد بود و این به آمریکایی‌ها فرصت می‌دهد مسیرهای بین‌المللی خود را گسترش دهند.

در اکتبر گذشته شرکت ژاپن‌ایرلاینز از طریق درخواست از سازمانی دولتی به نام ای‌تی‌آی‌سی که می‌تواند پول مالیات‌دهندگان را همزمان با نوسازی شرکت به مصرف کسب‌و‌کار برساند، از دولت درخواست نجات کرده بود. قرار است پاسخ به این درخواست تا پیش از پایان ماه ژانویه جاری اعلام شود، اما ای‌تی‌آی‌سی لازمه این اقدام را کاهش هزینه‌ها دانسته است که نه تنها شامل نوسازی مدیریت حقوق و مزایا است، بلکه کاهش شدید مشاغل تا یک سوم تعداد کارکنان را در بر می‌گیرد. هم‌اکنون شرکت ژاپن‌ایرلاینز ۴۹،۰۰۰ کارمند دارد. از سوی دیگر تشکیل دادگاهی برای اعلام ورشکستگی شرکت ژاپن‌ایرلاینز ممکن است باعث حذف بسیاری از سرمایه‌گذاران این شرکت از جمله سهامداران جزء که صاحب ۶۰ درصد از سهام این شرکت هستند، بشود. تا کنون دولت‌های حزب لیبرال دموکراتیک ژاپن چندین بار این شرکت را از ورشکستگی نجات داده‌اند؛ یک‌بار پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، بار دیگر هنگام شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ و آخرین‌بار در سال پیش که ژاپن بدترین رکود اقتصادی خود را پس از جنگ جهانی تجربه می‌کرد.

گفته می‌شود شرکت ژاپن‌ایرلاینز قصد دارد طی سه سال نوسازی ۱۳،۰۰۰ شغل را از بین‌ببرد و این کار را از طریق اعلام بازنشستگی زودهنگام کارکنان و تعطیلی برخی از واحدهای خود انجام خواهد داد. هاروکا نیشیماتسو، مدیر کل ۶۲ ساله این شرکت که از سال ۲۰۰۶ این سمت را برعهده داشته، اعلام کرده است که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

تان تنگ‌بو، مدیر مرکز آی کپیتال گلوبال فاند می‌گوید: «شرکت‌های هواپیمایی ژاپن مدت‌ها است که وضعیت خوبی ندارند. آنها نیازمند نوعی کاتالیزور هستند.»

با انتشار خبر پیش‌بینی ورشکستگی شرکت ژاپن‌ایرلاینز ارزش هر سهم دومین شرکت بزرگ حمل‌و‌نقل ژاپن به نام آل‌نیپون با ۲/۴درصد افزایش به ۲۹۵ ین رسید که این افزایش بیشترین افزایش از جولای گذشته تاکنون بوده است. ارزش هرسهم بزرگترین شرکت هواپیمایی سفرهای ارزان ژاپن به نام اسکای‌مارک نیز۱۹ درصد افزایش یافت.