گروه بین‌الملل- ارقامی که روز دوشنبه به‌طور رسمی منتشر شد نشان داد صادرات چین پس از ۱۳ ماه کاهش سالانه، در ماه دسامبر نسبت به سال قبل افزایش داشته است. صادرات چین در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۷ درصد کاهش داشت، اما صادرات دیگر کشورها نیز بیش از صادرات چین دچار کاهش شد. کارشناسان اصرار دارند که دلیل اصلی افزایش سهم چین از بازارها این است که دولت این کشور ارزش پول را پایین نگه داشته است. اما درآمد پایین‌تر مصرف‌کنندگان را ترغیب می‌کند به کالاهای ارزان‌تری که چین تولید می‌کند روی آورند و حذف سهمیه جهانی نساجی در ژانویه سال ۲۰۰۹ به چین امکان داد سهم خود را در این بازار افزایش دهد.

بررسی نقض قانون اساسی توسط رییس‌جمهوری نیجریه

امروز سه‌شنبه دادگاهی در نیجریه سه دادخواست را بررسی می‌کند مبنی براین که عمر یارادوا رییس جمهوری این کشور قانون اساسی را نقض کرده است. وی به‌رغم آن که شش هفته گذشته را در بیمارستانی خارج از کشور گذرانده است همچنان در قدرت باقی مانده است. مخالفان سیاسی دولت خواهان مدارک روشنی هستند که نشان دهد رییس‌جمهوری بیمار به اندازه کافی سرحال هست که بتواند کشور را اداره کند. گودلاک جاناتان معاون رییس‌جمهوری نیجریه بیان کرد به تازگی با عمر یارادوا تلفنی گفت‌وگو کرده است اما از فاش کردن محتوای این مکالمه خودداری کرد. غیبت طولانی رییس‌جمهوری

پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا نگرانی‌ها درمورد خلا قدرت در این کشور را افزایش داده است.

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین

روز یکشنبه ۱۷ ژانویه مردم اوکراین در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند. به احتمال بسیار زیاد این انتخابات با شکست ویکتور یوشنکو همراه خواهد بود. یوشنکو با انقلاب نارنجی در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۴ به قدرت رسید. هیچکدام از ۱۸ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دور اول پیروز نخواهند شد بنابراین رقابت در دور دوم به احتمال زیاد بین نخست وزیر، یولیا تیموشنکو و ویکتور یانکوویچ نخست وزیر سابق اوکراین خواهد بود. خانم تیموشنکو و یانکوویچ هر دو

به منظور غلبه بر فساد و مشکلات اقتصادی قول اصلاحات داده‌اند، اما رای دهندگان اوکراینی تردید دارند که این دونفر بتوانند قانون اساسی را بیطرفانه اصلاح کنند.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی

روز یکشنبه ۱۷ ژانویه نامزد حزب محافظه‌کار سباستین پینرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی با نامزد حزب حاکم ائتلاف چپ میانه ادواردو فری رقابت می‌کند. با توجه به این که پینرا ۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص داد با پیشتازی ۱۴ واحدی نسبت به دور اول وارد دور دوم انتخابات می‌شود. از زمان پایان دیکتاتوری ژنرال پینوشه تاکنون حزب چپ میانه از حمایت ۶۰ درصد از رای دهندگان و حزب راست میانه از حمایت ۴۰ درصد رای دهندگان برخوردار بوده است.