گروه بین‌الملل- در میان نشانه‌هایی مبنی بر تقاضای خوب چین برای نفت خام و حملات شورشیان به خطوط لوله در نیجریه، روز دوشنبه قیمت نفت به بیش از ۸۳ دلار رسید.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه به ۵۵/۸۳ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۹ سنت افزایش در رقم ۷۵/۸۲ دلار ثابت شد.

روز یکشنبه چین اعلام کرد واردات نفت در سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است و در ماه دسامبر به بالاترین سطح رسیده است. کل واردات چین طی ماه قبل ۵۶ درصد افزایش داشته است.

ارقام بهتر از حد انتظار چین موجب شد سرمایه‌گذاران در بخش نفت به ارقام ناامیدکننده بیکاری آمریکا که روز جمعه منتشر شد، اهمیت ندهند. قیمت نفت خام در ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، چراکه سرمای هوا در بخش‌هایی از آمریکا، اروپا و آسیا تقاضا برای فرآورده‌های نفتی همچون نفت کوره را افزایش داده است.

عرضه نفت در نیجریه نیز با تهدید روبه‌رو شده است زیرا تعداد بیشماری از مردان مسلح به خطوط لوله نفت شرکت شورون حمله کردند. روز شنبه سخنگوی شرکت شورون اعلام کرد این حملات موجب کاهش تولید تا ۲۰،۰۰۰ بشکه در روز شده است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه فوریه قیمت نفت کوره به ۲۲/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۱۸/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۵۹/۵ دلار رسید. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه ۰۶/۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد.