گروه بین‌الملل- با روشن شدن چشم‌انداز صادرات و موثر شدن کمک‌های دولت برای رونق دوباره اقتصاد آلمان، این بزرگترین اقتصاد اروپا، نرخ بیکاری این کشور به ناگهان کاهش یافت. در ماه دسامبر تعداد بیکاران در آلمان با ۳۰۰۰ نفر کاهش به ۴۲/۳ میلیون نفر رسید. این ششمین ماه متوالی بود که تعداد بیکاران در این کشور کاهش یافت.

یورگن مارکز، یک اقتصاددان از مرکز سیتی‌گروپ می‌گوید: «احیای برخی از بخش‌های صنایع تولیدی تاثیر خود را بر بازار کار به نمایش می‌گذارد. شاید بتوان گفت که عامل موثر دیگر بسته‌های محرک مالی دولت بوده است.»

ماه گذشته میلادی، دولت آلمان اعلام کرد که همزمان با احیای اقتصاد جهان، صادرات آلمان در ماه اکتبر افزایش یافت. بنا به اعلام کمیسیون اروپا، با توجه به آنکه دولت‌های سرتاسر جهان میلیاردها دلار صرف راهکارهای محرک اقتصادی خود نموده‌اند، احتمال می‌رود در سال جاری اقتصاد اروپا قدرت گیرد.

طی سه ماه منتهی به سپتامبر و پس از آنکه اقتصاد آلمان در فصل دوم از رکود خارج شد، رشدی ۷/۰ درصدی را از خود نشان داد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، طی ماه اکتبر نرخ بیکاری در آلمان به ۵/۷ درصد کاهش یافت. در ماه مذکور نرخ بیکاری در فرانسه ۱/۱۰ درصد، در ایتالیا ۸ درصد، در کانادا ۶/۸ درصد و در آمریکا ۲/۱۰ درصد بود.