گروه بین‌الملل- نرخ تورم در اروپا طی ماه دسامبر سریع‌ترین رشد را در ۱۰ ماه گذشته از خود نشان داد. گفته می‌شود دلیل این موضوع افزایش هزینه‌های انرژی بوده است. بنا به اعلام دفتر آمار اتحادیه اروپا، پس از آنکه در ماه نوامبر قیمت‌های مصرف‌کننده در ۱۶ کشور عضو ناحیه یورو ۵/۰ درصد افزایش یافت، این قیمت‌ها در ماه دسامبر افزایشی ۹/۰ درصدی را از خود نشان داد. این نرخ افزایش قیمت‌ها بالاترین نرخ افزایش از فوریه سال ۲۰۰۹ بوده است و با پیش‌بینی‌هایی که در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان آمده بود، مطابقت دارد.

قیمت نفت از زمانی‌که پایین‌ترین رکورد خود در سال ۲۰۰۹، یعنی رقم بشکه‌ای ۷۰/۳۲ دلار را در ژانویه گذشته بر جای گذاشت، تا کنون دوبرابر شده است. به همین دلیل است که با وجود آنکه شرکت‌ها از هزینه‌های خود کاستند و تعداد مشاغل خود را کاهش دادند تا بتوانند بر درآمدشان بیافزایند، تورم افزایش یافت.

در چنین شرایطی بود که به‌رغم ظهور نشانه‌های تقویت اقتصاد و کاهش برخی راهکارهای نجات اقتصادی از سوی بانک مرکزی اروپا، ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا تاکید کرد که تورم در سال ۲۰۱۰ در حد «متوسط» باقی خواهد ماند.

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ماه گذشته اعلام کرد که میانگین تورم منطقه یورو در سال ۲۰۱۰ در حدود ۳/۱ درصد و در سال ۲۰۱۱ در حدود ۴/۱ درصد باقی خواهد ماند.

این بانک قصد دارد افزایش سالانه قیمت‌های مصرف‌کنندگان را در حد کمتر از ۲ درصد حفظ کند. ناحیه یورو موفق شد در فصل سوم سال ۲۰۰۹ خود را از بدترین رکود اقتصادی که طی بیش از ۶ دهه گذشته گریبانگیر آن شده بود، برهاند.

این اتفاق پس از آن روی داد که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره وام‌های خود را به پایین‌ترین رکورد یعنی یک درصد کاهش داد و محرک‌های اقتصادی خود را به‌کار بست. ماه گذشته بخش خدمات و تولیدات صنعتی اروپا بیشترین رشد را طی دوسال گذشته از خود نشان داد و اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه ژانویه افزایش یافت.