بی‌ثباتی در یمن امنیت جهانی را تهدید می‌کند

هیلاری کلینتون و وزیر امور خارجه قطر در واشنگتن

گروه بین‌الملل- احسان ابطحی: هیلاری کلینتون، وزیر‌ امور خارجه ایالات‌متحده روز دوشنبه هشدار داد که بی‌ثباتی در یمن، کشوری که آمریکا به دلیل تهدید‌های امنیتی القاعده سفارت خود را در آنجا تعطیل کرده است، ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات کلینتون در شرایطی مطرح می‌شود که ایالات‌متحده به دلیل تهدید‌های امنیتی گروه‌های بنیاد‌گرا، روز یکشنبه سفارت خود در یمن را تعطیل کرد. بریتانیا و فرانسه هم اقدامی مشابه ایالات‌متحده انجام دادند، در حالی که ژاپن خدمات کنسولی خود را در یمن به حالت تعلیق در‌آورد.

وزیر‌خارجه ایالات‌متحده که پس از دیدار با شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست‌وزیر قطر سخن می‌گفت، تاکید کرد: «‌بی‌ثباتی در یمن تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای و حتی ثبات جهانی است.» هیلاری کلینتون اضافه کرد: «‌و مطمئنا، ما می‌دانیم که این چالشی دشوار است، اما باید برای آن راه‌حلی پیدا کرد.»

کلینتون یاد‌آوری کرد که واشنگتن در حال همکاری نزدیک با متحدانش است تا بهترین راه را برای مقابله با تهدید‌های جهانی پیدا کند. بلند‌پایه‌ترین دیپلمات آمریکایی یاد‌آوری کرد که سفارت ایالات‌متحده در یمن هنگامی بازگشایی خواهد شد که شرایط چنین اجازه را بدهد. کلینتون یاد‌آوری کرد، شرایط امنیتی به طور پیوسته و دائم مورد بررسی قرار می‌گیرد. نگرانی‌ها در مورد این موضوع که یمن به مکانی امن برای گروه‌‌های تروریستی تبدیل شده زمانی افزایش یافت که یک مرد نیجریه‌ای که در یمن آموزش دیده‌ ‌بود، متهم به تلاش برای منفجرکردن یک هواپیمای خطوط هوایی ایالات‌متحده در روز کریسمس‌؛ ۲۵ دسامبر سال گذشته؛ شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که عمر فاروق عبدالمطلب که ۲۳ سال سن دارد اعتراف کرد که در یمن و توسط گروه القاعده برای ساختن بمب و ایجاد انفجار در یک هواپیمای خطوط هوایی ایالات‌متحده که قرار بود در دیترویت فرود بیاید، آموزش دیده است، اقدامی که اگرچه با ناکامی مواجه شد اما موجی از هراس و نگرانی در مورد حملاتی مشابه و موفق را در سطح جهانی ایجاد کرد. باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده پیش از این فاش کرده بود که فاروق عمر عبدالمطلب در تابستان گذشته مدتی را در یمن، کشوری که گفته می‌شود در آنجا با اعضای گروه القاعده شبه جزیره عربستان در ارتباط بوده، گذرانده است.

هیلاری کلینتون یاد‌آوری کرد که وزارت خارجه ایالات‌متحده علل و عواملی را که باعث شده تا عبدالمطلب بتواند با مواد منفجره سوار بر هواپیمای آمستردام-‌دیترویت شود مورد بازنگری قرار خواهد داد. وزیر امور خارجه ایالات‌متحده اضافه کرد: «‌بر‌اساس آنچه که ما از آن اطلاع پیدا کرده‌ایم، وزارت خارجه به طور کامل با نهاد امنیتی داخلی ایالات‌متحده همکاری کرده و آنچه را که باید برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد تهدید‌های بالقوه انجام می‌داده، انجام داده‌است.» کلینتون اضافه کرد: «‌با این حال ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا روند کنترل‌های امنیتی باید مورد بازنگری قرار بگیرد یا نه؟» واشنگتن تاکید می‌کند که عبدالمطلب که فرزند یک بانکدار ثروتمند نیجریه‌ای است سال گذشته و پس از آنکه پدرش در ابوجا به مقامات آمریکایی اطلاع داده بود که پسرش فعالیت‌های مرتبط با رادیکالیزم را افزایش داده است به فهرست ۵۵۰ هزار نفره که باید تدابیر امنیتی ویژه‌‌ای در مورد آنان انجام شود، اضافه شده بود. با این همه او به فهرست کسانی که حق پرواز ندارند اضافه نشده بود، به این معنا که او می‌توانست با ویزای چندبار ورود و دوساله خود که از سفارت ایالات‌متحده در لندن اخذ کرده بود در ماه ژوئن از لاگوس به آمستردام و سپس در روز کریسمس به دیترویت پرواز کند.

بازگشایی سفارت آمریکا در یمن

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که سفارت آمریکا در یمن روز سه‌شنبه‌-‌دیروز‌- و پس از حمله نیروهای ارتش یمن به نیروهای القاعده که به کشته شدن دو شبه‌نظامی عضو القاعده منجر شد و نگرانی‌های امنیتی خاص ایالات‌متحده و چند کشور دیگر اروپایی را برطرف کرد، بازگشایی شد.

از سوی دیگر باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده دیروز اعلام کرد که قصد دارد تا اصلاحاتی را با هدف ناکام گذاشتن حملات احتمالی آینده تروریستی در نظر بگیرد. این تصمیم اوباما پس از آن اتخاذ می‌شود که محبوبیت اوباما که حدود یک سال از ورودش به کاخ سفید می‌گذرد پس از حمله تروریستی ناکام فاروق عمر عبدالمطلب در روز کریسمس کاهش یافته‌است.

اوباما قصد دارد تا تغییراتی ابتدایی از جمله افزایش فهرست جنجال‌بر‌انگیز متهمان به انجام ترور را اعمال کند. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده این تصمیم را به دنبال دیدار با روسای نهادهای اطلاعاتی و دیگر مشاوران امنیتی و غیرامنیتی خود اتخاذ کرده است.