تشدید تدابیر امنیتی در فرودگاه‌های جهان

گروه بین‌الملل - شادی آذری: بنا به اعلام سازمان امنیت حمل‌و‌نقل آمریکا، مسافران ۱۴ کشور جهان که قصد مسافرت هوایی به ایالات متحده را دارند تحت بازرسی‌های پیشرفته از جمله اسکن بدن، بازرسی بدنی دقیق و جست‌وجوی بارشان قرار خواهند گرفت. این تصمیم مقامات آمریکا در واکنش به تلاش نافرجام برای انفجار بمب در خطوط هوایی آمریکا در روز کریسمس انجام می‌شود. گفته می‌شود فرد ۲۳ ساله نیجریایی که قصد داشت در خطوط هوایی آمریکا بمب منفجر کند، در یمن تحت آموزش القاعده بوده است و مواد منفجره را در لباس زیر خود پنهان کرده بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا اظهار داشت: مسافرانی که از کشورهای مرتبط با تروریسم وارد آمریکا می‌شوند تحت بازرسی‌های پیشرفته قرار خواهند گرفت. قوانین جدید از دیروز (دوشنبه) به اجرا در آمده است.

کشورهایی که اتباع آنها تحت بازرسی‌های پیشرفته قرار می‌گیرند عبارتند از: افغانستان، الجزیره، عراق، لبنان، لیبی، نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، سومالی، یمن، کوبا، ایران، سودان و سوریه.

علاوه بر اتباع این کشورها، هر مسافری که قصد ورود به ایالات متحده را دارد ممکن است به‌صورت تصادفی تحت بازرسی‌های پیشرفته قرار گیرد. جان برنان، مشاور کاخ سفید در امر مبارزه تروریسم اظهار داشت: پیش از انجام حمله نافرجام ۲۵ دسامبر هیچ‌گونه مدرک و سند قطعی که به مقامات امنیتی وقوع این حادثه را هشدار دهد، وجود نداشته است.

او افزود: ممکن است که در سیستم امنیتی مشکلات و اشتباهاتی وجود داشته باشد اما این مساله نباید باعث کنار گذاشتن فوری کل سیستم امنیتی فعلی شود. با استفاده از دستگاه اسکنر پرسنل امنیتی فرودگاه‌ها خواهند توانست داخل لباس مسافران را ببینند. قرار است مسافران ترانزیت نیز مشمول این‌گونه بازرسی بشوند.

تعطیلی بخشی از فرودگاه بین‌المللی نوارک آمریکا

دیروز تنها ساعاتی پس از اجرای قوانین جدید بازرسی مسافران در فرودگاه‌های آمریکا، یک اعلام خطر امنیتی منجر به تعطیلی بخشی از فرودگاه بین‌المللی نوارک در نزدیکی نیویورک شد. مقامات امنیتی علت این رویداد را گذشتن یک نفر از کانال خروج فرودگاه بدون اینکه بازرسی شود اعلام کردند وی موفق شده بود پس از این اقدام وارد یک منطقه امن شود. بر اثر این اتفاق ترمینال C فرودگاه «نوارک» تعطیل اعلام شد. هویت فرد مذکور توسط پلیس تحت بررسی قرار گرفته است.

اروپا نیز به اسکنرهای بازرسی مجهز می‌شود

با اتخاذ تدابیر شدید در فرودگاه‌های آمریکا، اغلب فرودگاه‌های اروپا نیز چنین اقداماتی را پیش گرفته‌اند. بنا به گزارش پایگاه اینترنتی دی ولت، اولین دستگاه اسکنر فرودگاهی توسط مقامات فرودگاه انگلیس سفارش داده شده است.

گوردون براون، نخست وزیر انگلیس در توضیح وضعیت جدید اظهار داشت که شبکه‌ تروریستی القاعده از سلاح‌های جدید استفاده می‌کند و ما هم به این سلاح‌های جدید پاسخ ‌می‌دهیم.

براون با اشاره به تلاش نافرجام حمله به هواپیماهای آمریکایی درفرودگاه دیترویت گفت: نوع جدیدی از مواد منفجره مورد استفاده قرار می‌گیرد که دستگاه‌های عادی توانایی شناسایی آنها را ندارند.

از سوی دیگر در آلمان بحث بر سر بکارگیری این اسکنرها بالا گرفته است و در شرایطی که پلیس آلمان از کمبود دستگاه‌های کنترل امنیت در فرودگاه‌های این کشور گله می‌کند و خواستار نصب اسکنر‌های بدن‌نماست، منتقدان اظهار داشته‌اند که این اسکنرها حریم شخصی افراد را خدشه‌دار می‌کنند. اما آنچه مسلم است پلیس آلمان در صدد است به زودی از این اسکنرها در فرودگاه‌های کشور استفاده کند. رییس کمیسیون دولت آلمان، ولفگانگ بوسباخ می‌گوید: «ممکن است که در سال ۲۰۱۰ نصب و استفاده از این دستگاه‌ها آغاز شود.»

از نظر بوسباخ، این اسکنر‌ها قادرند بدون تابش اشعه، وسایلی را که مسافر پنهان کرده است، شناسایی کنند. به این ترتیب لمس بدن مسافر با دست توسط ماموران امنیت لازم نخواهد بود. پیش از این کمیسیون اروپا استفاده از این اسکنر‌ها را در اواخر سال ۲۰۰۸ به دلیل اعتراضات زیاد فعالان حقوق بشر متوقف کرده بود.

تدابیر شدید امنیتی در سایر نقاط جهان

یک سخنگوی شرکت بین‌المللی هواپیمایی پاکستان نیز دیروز اعلام کرد که این شرکت استانداردهای جدید امنیتی را برای مسافرانی که به آمریکا سفر می‌کنند اعمال می‌کند. این مسافران مشمول بازرسی‌های مخصوص از جمله بازرسی ویژه بدنی می‌شوند. این شرکت هواپیمایی آگهی‌هایی را در روزنامه‌های کثیرالانتشار پاکستان درج کرده است تا مسافران را در زمینه نکات امنیتی راهنمایی کند.

در صنعا، پایتخت یمن نیز به ماموران امنیتی دستور داده شده است تا تدابیر شدید امنیتی را از جمله جست‌وجوی دقیق بار مسافران و بازرسی ویژه بدنی آنان به‌خصوص افرادی که مقصد نهایی‌شان آمریکاست، اعمال کنند.