گروه بین‌الملل- روز دوشنبه در اولین روز معاملاتی سال ۲۰۱۰ قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۸۰ دلار افزایش یافت. زیرا این خوش‌بینی وجود داشت که بهبود تدریجی اقتصاد آمریکا تقاضا برای نفت را در سال ۲۰۱۰ افزایش خواهد داد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه فوریه به ۲۹/۸۰ دلار در هر بشکه رسید. روز پنجشنبه در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۰۹ ارزش قراردادها با ۸ سنت افزایش در رقم ۳۶/۷۹ دلار ثابت شد.

ویکتور شام کارشناس مرکز مشاوره پوروین‌اند گرتز می‌گوید: «اکثر افراد پیش‌بینی می‌کنند امسال وضع اقتصادی بهتر خواهد شد. اما معامله‌گران تاکنون از اطمینان کافی برای معامله نفت بیش از ۸۰ دلار برخوردار نبوده‌اند زیرا هنوز نشانه‌ای مبنی بر افزایش تقاضا مشاهده نکرده‌اند».

تصمیم روسیه مبنی بر قطع صادرات نفت به بلاروس نیز بر قیمت نفت تاثیر گذاشت. سرمای هوا نیز موجب افزایش قیمت نفت شده است؛ چراکه تقاضا برای نفت کوره بیشتر شده است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه فوریه قیمت نفت کوره به ۱۴/۲ دلار در هر گالن رسید و بنزین ۰۸/۲ دلار در هر گالن معامله شد. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه ۹۰/۷۸ دلار در هر بشکه معامله شد.