سفارت آمریکا در یمن تعطیل شد

عکس: AP

گروه بین‌الملل- احسان ابطحی: ایالات‌متحده دیروز و در پی تهدید‌های مداوم القاعده در مورد حمله به منافع این کشور در یمن، سفارت خود در صنعا را تعطیل کرد. به گزارش بی.‌بی.‌سی سفارت ایالات متحده در این کشور عربی واقع در شبه‌جزیره عربستان به اتباع خود در یمن یاد‌آوری کرد که هشیار و درباره وضعیت امنیتی خود مراقب باشند. تعطیلی سفارت ایالات‌متحده در یمن پس از آن انجام می‌شود که ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی از یمن دیدار و بر تعهد ایالات‌متحده در حمایت از نیروهای ارتش یمن در مبارزه با شبه‌نظامیان القاعده تاکید کرد. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که کشورهای عربی بیم آن را دارند که یمن؛ این فقیر‌ترین کشور عربی؛ به مکانی امن برای نیروهای شبکه تروریستی القاعده تبدیل شود. در بخشی از بیانیه سفارت آمریکا در یمن که دیروز منتشر شد آمده است: «‌سفارت ایالات‌متحده در صنعا امروز؛ سوم ژانویه؛ و در پاسخ به تهدید‌‌های مداوم القاعده در شبه‌جزیره عربستان مبنی بر حمله به منافع ایالات‌متحده در یمن تعطیل است.» هنوز مشخص نیست که سفارت ایالات‌متحده در یمن چه زمانی بازگشایی خواهد شد؟ این در شرایطی است که روز شنبه، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده القاعده را متهم کرد که قصد داشته در روز کریسمس حمله‌ای علیه یک هواپیمای آمریکایی سازماندهی کند، اما این حمله نا‌کام مانده است.

شبکه القاعده هفته گذشته اعلام کرد که یک فرد نیجریه‌ای به نام عمر فاروق عبدالمطلب را که سال گذشته برای مدتی در یمن زندگی و برای انجام حمله تروریستی به هواپیمایی در ایالات‌متحده از دیترویت پرواز کرده‌بود، آموزش داده است. این حمله تروریستی که قرار بود روز کریسمس انجام شود، ناکام ماند.‌ روز شنبه همچنین ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی با علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن دیدار و در مورد تهدید‌های تروریستی با او مذاکره کرد. این دیدار یک روز پس از آن انجام شد که ژنرال پترائوس اعلام کرد ایالات‌متحده قصد دارد تا کمک‌های مالی به یمن برای مبارزه با تروریسم را دوبرابر کند.

این در شرایطی که است که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایالات‌متحده سال گذشته ۶۷ میلیون دلار برای آموزش پلیس و حمایت از دولت یمن اختصاص داده بود و تنها پاکستان بود که با دریافت ۱۱۲ میلیون دلار بیش از یمن کمک مالی از آمریکا دریافت کرده بود.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام یمنی روز شنبه اعلام کرد که نیروهای بیشتری برای مبارزه با شبه‌نظامیان القاعده به استان‌های ابیان، بیدا و شبوا اعزام کرده‌اند. یک مقام یمنی در این‌باره گفت: «‌این اقدامات در راستای عملیات دستگیری عناصر القاعده و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره برای آنان انجام می‌شود.»

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که ایالات‌متحده در حملات نظامی نیروهای ارتش یمن که روز‌های هفدهم و بیست‌‌و‌چهارم دسامبر انجام و به کشته‌شدن بیش از ۶۰ شبه‌نظامی منجر شد به ارتش یمن کمک‌های اطلاعاتی ارائه کرده‌است.

اوباما در سخنرانی هفتگی خود همچنین اعلام کرد که افزایش همکاری‌ها با دولت یمن، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی، مبادلات اطلاعاتی و همکاری برای حمله به تروریست‌های القاعده را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌است.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اضافه کرد که اردوگاه‌های آموزشی القاعده آسیب‌های جدی دیده، رهبران آن حذف شده و نقشه‌های آنان نقش بر‌آب شده‌است.

پیشتر، دفتر گوردون براون، نخست‌بریتانیا اعلام کرده بود که این کشور و ایالات‌متحده به یک واحد جدید ضد تروریسم که قرار است در یمن تشکیل شود کمک‌‌های مالی ارائه خواهند کرد.

این در شرایطی است که ناظران سیاسی می‌گویند که دولت یمن همانطور که به کمک‌های نظامی نیاز دارد به کمک‌های اقتصادی نیز محتاج است. کارشناسان سیاسی همچنین بر این باورند که یمن با افزایش سریع جمعیت، به ویژه جمعیت فقیر، از دست دادن منابع آب و به احتمال زیاد خشک‌شدن چاه‌های نفت ‌- ‌تنها محل در‌آمد این کشور - در سال‌های آینده با مشکلات مهمی دست به گریبان خواهد شد. اما موضوع امنیت برای دولت یمن چالش بسیار بزرگی است و این دولت با موضوعات پیچیده‌ای همچون فراوانی سلاح گرم در یمن، شورش در شمال و جنبش‌های تجزیه‌طلب در جنوب مواجه است.

اما در وضعیتی که دولت یمن در بیشتر نقاط این کشور ضعیف و نامحبوب است، ایالات‌متحده به جز همکاری با این دولت برای مبارزه با القاعده چاره دیگری ندارد چرا که حضور فیزیکی نیروهای آمریکایی در یمن بی‌تردید واکنش شدید افکار عمومی در این کشور را به همراه خواهد داشت.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که یک مقام ضد‌تروریستی ایالات‌متحده هشدار داد که القاعده و دیگر افراط‌گرایان در تلاش هستند تا قدرت دفاعی ایالات‌متحده را مورد آزمون قرار دهند. این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد که تروریست‌ها تلاش می‌کنند تا حملاتی را در داخل خاک آمریکا سازماندهی و اجرا کنند.

مایکل لیتر، مدیر مرکز ملی ضد تروریسم در این زمینه گفت که حمله ناکام تروریستی روز کریسمس که قرار بود توسط عمر‌فاروق عبدالمطلب انجام شود مهمترین دلیل برای این مدعاست. لیتر در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد تاکید کرد دلایل قاطعی وجود دارد که نشان می‌دهد القاعده و دیگران سعی می‌کنند تا روش‌های خود را برای انجام حمله تروریستی به خاک آمریکا تغییر دهند.