انفجار هولناک تروریستی در یک مسابقه ورزشی

عکس: AFP

گروه بین‌الملل - احسان ابطحی

نیروهای شبه‌نظامی طالبان در حمله‌ای انتحاری، شهروندانی را که برای تماشای یک مسابقه ورزشی در دهکده‌ای در شمال غرب پاکستان تجمع کرده‌بودند، هدف قرار دادند، اقدامی که آشکارا در تلافی تلاش رهبران محلی برای سازماندهی نیرویی ضد طالبان انجام و به کشته شدن دست‌کم ۹۳ نفر و مجروح شدن حدود ۳۰۰ تن منجر شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقامات محلی اعلام کردند که تردید اندکی وجود دارد که دهکده شاه حسن خان به این دلیل برای انجام این حمله تروریستی انتخاب شده بود که شهروندان این منطقه قصد داشتند تا نیرویی شبه‌نظامی در حمایت از دولت تشکیل دهند. این دهکده در یکی از دورترین مناطق استان وزیرستان جنوبی قرار دارد، استانی که نیروهای ارتش پاکستان در اکتبر سال گذشته عملیات گسترده‌ای را علیه نیروهای شبه‌نظامی طالبان در آن سازماندهی و اجرا کرده بودند. این بمب‌گذاری که برای انجام آن ده‌ها کیلوگرم مواد منفجره استفاده شده بود، به کشته شدن دست‌کم ۹۳ نفر و مجروح شدن شمار بسیار بیشتری منجر شد تا این حمله به یکی از مرگبار‌ترین حملات انتحاری زنجیره‌ای تبدیل شود، حملاتی که از ماه اکتبر تا‌کنون به کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر در پاکستان منجر شده‌است. شدت انفجار به حدی بالا‌بود که احتمال می‌رود شمار بسیار دیگری بر اثر برخورد ترکش‌های این انفجار کشته شده‌باشند. مقامات محلی هم قادر نبودند میزان دقیق کشته‌شده‌های این انفجار تروریستی را تخمین بزنند.

انفجار روز جمعه در پاکستان به این دلیل ویرانگر بود که نیروهای طالبان هدفی را که بیش از همه گمان می‌رفت مورد حمله قرار گرفته باشد انتخاب نکرده بودند. قرار بود در همان روز جمعه دیداری میان رهبران محلی و شبه‌نظامیانی که قرار بود در حمایت از دولت تشکیل شوند برگزار شود، اما نیروهای طالبان این نشست را هدف حمله تروریستی خود قرار ندادند و به جای آن، یک بمب‌گذار انتحاری کامیون دو کابین خود را به میان یک زمین بازی هدایت کرد که دو تیم در حال برگزاری یک مسابقه والیبال بودند. شدت این انفجار تا حدی قوی بود که ساختمان‌های اطراف زمین مسابقه را تخریب کرد.

گل جنان، یکی از اعضای گروه شبه‌نظامیانی که قرار بود برای حمایت از دولت تشکیل شود و هنگام وقوع انفجار در مسجدی حضور داشت که سقف آن به طور کامل تخریب شده بود، گفت: «‌هنگامی که از مسجد بیرون آمدیم با انبوهی از دود و گرد و خاک مواجه شدیم.» جنان به همراه دیگر افراد شبه‌نظامی طرفدار دولت جدید آسیب مختصری دیده بود.

جنان که به طور تلفنی با خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز صحبت می‌کرد، ادامه داد: «‌هیچ چیز قابل دیدن نبود. یک بمب‌گذاری عظیم انجام شده بود.»

حمله روز جمعه بمب‌گذاران انتحاری آخرین حلقه از زنجیره انتقام‌گیری نیروهای شبه‌نظامی طالبان به شمار می‌رود، حملاتی که در برابر حملات عظیم نیروهای ارتش پاکستان علیه شبه‌نظامیان در منطقه وزیرستان جنوبی انجام می‌شود. این منطقه که در شمال غرب پاکستان قرار دارد و اکثریت آن را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند، از دیرباز منطقه‌ای امن برای شبه‌نظامیان به شمار می‌رفت. شبه‌نظامیان طالبان اما پس از آغاز حملات ارتش پاکستان به این منطقه حملات تلافی‌جویانه خود را شدت بخشیدند و به شماری از شهرهای بزرگ پاکستان از جمله شهر راولپندی پایتخت نظامی، اسلام‌آباد پایتخت سیاسی، کراچی پایتخت اقتصادی و پیشاور مرکز ایالت سرحد شمال‌غرب پاکستان حملاتی انتحاری را سازماندهی و اجرا کردند.

نیروهای ارتش پاکستان همچنین سال گذشته میلادی حملات خود را در مناطق دره سوات، بونر، وزیرستان جنوبی و دیگر مناطق شمال‌غرب پاکستان گسترش دادند. اما سرانجام ارتش پاکستان به این نتیجه رسید که محو و نابودی همه شبه‌نظامیانی که در این منطقه فعال هستند، غیر ممکن است. نیروهای شبه‌نظامی طالبان اما در مقابل حملات خود را از مناطق شما‌ل‌غرب به مناطق دیگر از جمله مناطق مرزی و قبیله‌نشین که انجام عملیات در آنجا برای آنان راحت‌تر بود، گسترش دادند. عملیات روز جمعه در یکی از همین مناطق برگزار شد. این مناطق مناطقی هستند که نیروهای ارتش پاکستان و شبه‌نظامیان مستقر در این کشور به طور دائم در جدال برای کسب برتری در آنجا هستند.

این در شرایطی است که رهبران شبه‌نظامی ضد‌طالبان در هفته‌های اخیر به یکی از اهداف اصلی نیروهای طالبان تبدیل شده‌اند و این نیروها قصد دارند تا نیروهای ضد خود را تضعیف کنند.

این در حالی است که دو نفر از رهبران شبه‌نظامیان ضد طالبان در هفته گذشته در باجور کشته‌شدند، یکی از این رهبران ربوده و سرش بریده شد و یکی دیگر از آنان به وسیله یک بمب‌کنار جاده‌ای جان خود را از دست داد. این وقایع نشان‌دهنده این است که نیروهای طالبان در منطقه شمال پاکستان و مناطق مرزی این کشور در حال بازیابی قدرت از دست رفته خود هستند.

میان افتخار حسین، وزیر اطلاعات استان سرحد شمال‌غرب پاکستان در این‌باره گفت:‌ «‌تروریست‌ها در حال شکست در جنگ هستند و این همان دلیلی است که آنها را وادار به انجام عملیات تروریستی علیه غیر‌نظامیان می‌کند.»

مقامات محلی همچنین بر این باورند که حمله روز جمعه دقیقا به تلافی تمایل رهبران و ساکنان دهکده برای کمک به سازماندهی نیروهای ضدطالبان انجام شده‌است.جنان در همین زمینه گفت که شبه‌نظامیان به شدت از مردم دهکده شاه حسن خان به دلیل تشکیل آنچه که مردم محلی آن را «کمیته صلح» برای مبارزه با شورشیان می‌خوانند، خشمگین هستند.