گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه وال‌استریت دچار کاهش شد و افزایش شش روزه بازار سهام متوقف شد زیرا گزارش‌های قیمت مسکن و اعتماد مصرف‌کننده نتوانستند خریداران را به خرید سهام ترغیب کنند.

شاخص‌های عمده در معاملات ابتدای روز اندکی افزایش یافتند، اما با افزایش ارزش دلار وتاثیر منفی آن بر قیمت کالا شاخص‌‌ها سقوط کردند. افزایش ارزش دلار کالا را برای خریداران خارجی گران‌تر می‌کند.

معاملات همچون روزهای اخیر سبک بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران در پایان روز وال‌استریت را برای گذراندن تعطیلات طولانی آغاز سال ترک کردند.

اخبار اقتصادی روز سه‌شنبه خوب بود اما نتوانست سرمایه‌گذاران را به هیجان آورد. مرکز کانفرنس بورد اعلام کرد شاخص اعتماد مصرف‌کننده این مرکز از ۵/۴۹ واحد در ماه نوامبر به ۹/۵۲ واحد در ماه دسامبر افزایش یافته است. این رقم اندکی بهتر از میزانی بود که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند. این شاخص هنوز کمتر از سطحی است که به عنوان سطح مناسب در نظر گرفته می‌شود. سطح ۹۰ واحد یا بیشتر نشان‌دهنده یک اقتصاد استوار است. با این وجود این شاخص نسبت به کمترین سطح تاریخی ۳/۲۵ واحد در ماه فوریه افزایش داشته است.

قیمت مسکن نیز افزایش یافت. شاخص قیمت مسکن استاندارد اند پورز در ماه اکتبر ۴/۰ درصد افزایش یافت این پنجمین ماه متوالی افزایش این شاخص بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۷/۱ واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۱/۱۰۵۴۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۸/۱ واحد یا ۱/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۰/۱۱۲۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۶۸/۲ واحد یا ۱/۰ درصد کاهش در رقم ۴۰/۲۲۸۸ واحد ثابت شد. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۵۷/۰ واحد یا ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۸/۶۳۳ واحد رسید.

روز چهارشنبه بورس‌های جهان در معاملات اندک آخر سال وضع متفاوتی داشتند. تعدادی از بورس‌های آسیا نوسان داشتند. بورس ژاپن در آخرین روز معاملاتی خود با کاهش روبرو شد زیرا ارزش سهام شرکت هواپیمایی ژاپن در میان نگرانی از احتمال ورشکستگی این شرکت سقوط کرد. بورس‌های اروپا تغییر اندکی داشتند.

در آغاز معاملات اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد و شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد سقوط کرد درحالی که شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۰ درصد افزایش یافت.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶۲/۹۱ واحد یا ۹/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۴/۱۰۵۴۶ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ با ۸۲/۲ واحد کاهش به ۶۲/۲۱۴۹۶ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۷۷/۱۶۸۲ واحد رسید. شاخص شانگهای چین نیز با ۶/۱ درصد افزایش به ۶۰/۳۲۶۲ واحد رسید.