ایسنا- در پی بی‌اعتنایی چین به درخواست‌های مکرر نخست وزیر انگلیس مبنی بر عفو و بخشش یک تبعه انگلیسی و اعدام این تبعه روابط دیپلماتیک لندن - پکن به تیرگی گرایید. در بدترین مناقشه بوجود آمده بین دو کشور طی سال‌های گذشته، انگلیس سفیر چین در لندن را احضار کرد و به وی گفت که کشورش در انجام اساسی‌ترین مسوولیت‌های خود در قبال حقوق بشر ناکام بوده است. گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس به محض انتشار خبر اعدام اکمل شیخ، تبعه انگلیسی در چین ضمن انتقاد شدید از این اقدام پکن، اظهار داشت: من اعدام اکمل شیخ را به شدید‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کنم و از این که درخواست‌های مکرر ما برای عفو وی مورد توجه قرار نگرفته متاسفم.

به نوشته روزنامه تایمز، در پی این اظهارات براون، چین نیز سریعا واکنش نشان داد و جیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد در مورد استقلال دستگاه قضایی چین اظهار نظر کند.

ما شدیدا نارضایتی و مخالفت قاطعانه خود را با اتهامات بی‌پایه و اساس انگلیس اعلام می‌کنیم و از طرف انگلیسی می‌خواهیم که اشتباهات خود را تصحیح کند و از لطمه زدن به روابط انگلیس و چین خودداری کند.

اکمل شیخ صبح روز سه‌شنبه در شهر اورومچی چین و به رغم درخواست‌های مکرر نخست‌وزیر انگلیس، خانواده و سازمان‌های خیریه انگلیسی مبنی بر عفو وی به دلیل داشتن اختلالات روانی اعدام شد.

این تبعه ۵۳ ساله انگلیسی سابقا مدیر یک شرکت تاکسیرانی در شهر کنتیش واقع در شمال لندن بود.