ایرنا ـ صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ۲۸ میلیون دلار کمک برای اجرای برنامه همکاری این سازمان با دولت تاجیکستان در پنج سال آینده به این کشور اختصاص می‌دهد. «هانگوی گائو» رییس دفتر نمایندگی این سازمان در تاجیکستان با اعلام این خبر افزود: هدف اصلی این برنامه که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به اجرا در می‌آید، کمک به زندگی سالم و رشد کودکان تاجیک و حمایت از حقوق آنان است. به گفته رییس نمایندگی یونیسف، این سازمان در طول این پنج سال برای تحقق سه هدف کاهش مرگ و میر کودکان، دسترسی دختران به آموزش و پرورش باکیفیت و حفظ حقوق کودکان معلول فعالیت خواهد کرد.

گائو افزود: متاسفانه در تاجیکستان میزان مرگ و میر مادران و کودکان در قیاس با دیگر کشورهای منطقه بالا است، در حالی که از اکثر موارد فوت می‌توان جلوگیری کرد و در این زمینه کار خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین مشاهده می‌شود در آموزش و پرورش تاجیکستان بیشتر مدارس به‌طور کامل با وسایل آموزشی و کمک آموزشی تجهیز نشده‌اند و همچنین تعداد زیادی از دختران تحصیلات خود را به پایان نمی‌رسانند. این مساله نیز مورد توجه ما قرار خواهد گرفت.

یونیسف از سال ۱۹۹۴ به این سو در تاجیکستان فعالیت گسترده‌ای دارد.

این نهاد سازمان ملل متحد تاکنون حدود ۲۵ میلیون دلار برای عملی کردن برنامه‌های خود در تاجیکستان در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ مصرف کرده است.