ایسنا- تشکیلات القاعده در شبه جزیره عرب مسوولیت تلاش جهت منفجر کردن هواپیمایی که از آمستردام به سمت دیترویت در آمریکا پرواز می‌کرد را برعهده گرفت. تشکیلات القاعده در شبه جزیره عرب در بیانیه‌ای که در یک سایت اینترنتی وابسته به این تشکیلات منتشر شد مسوولیت عملیات جهت منفجر کردن هواپیمای مسافربری آمریکا در ۲۵ دسامبر را که از آدمستردام به دیترویت می‌رفت، برعهده گرفت.

القاعده اعلام کرد که این اقدام واکنشی به حملات آمریکا علیه تشکیلات القاعده در یمن بود.

در این بیانیه تاکید شده است که تشکیلات القاعده یک بمب پیشرفته را به عمر فاروق نیجریه‌ای، عامل این عملیات داده است اما بمب مذکور به دلیل اشکالات فنی منفجر نشد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد عمر فاروق عبدالمطلب ابتدا قصد داشته است چنین حمله‌ای را در انگلیس انجام دهد که به دلیل عدم دریافت ویزا از سوی این کشور موفق به انجام این حمله تروریستی نشده است.

وزارت امور خارجه یمن نیز اعلام کرد که عبدالمطلب از ماه اوت تا اوایل دسامبر در یمن بود و برای مطالعه زبان عربی در مدرسه‌ای در صنعا ویزا گرفته است.

در این بیانیه به نقل از مقام‌های اداره مهاجرت یمن آمده است که عبدالمطلب پیشتر در این مدرسه درس می‌خوانده و این اولین سفرش به یمن نبوده است.