گروه بین‌الملل- روز دوشنبه بورس‌های آسیا عمدتا با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا جهش در تولیدات کارخانه‌های ژاپن نشان داد بهبود اقتصادی در این منطقه در حال سرعت گرفتن است و دولت چین تاکید کرد سیاست‌های تسهیل اعتبارات ادامه خواهد یافت. بورس‌های اروپا نیز افزایش یافتند. بورس‌های آسیا اولین بورس‌هایی بودند که پس از تعطیلات کریسمس معاملات را از سر گرفتند و سرمایه‌گذاران بدون در دست داشتن نشانه‌هایی از وال‌استریت بر پیشرفت‌های منطقه آسیا تمرکز کردند.

مساله‌ای که به افزایش بورس‌های آسیا کمک کرد این خبر بود که تولیدات کارخانه‌ای در ژاپن در ماه نوامبر به بیشترین سطح طی شش ماه گذشته رسیده است. زیرا بهبود تقاضای صادرات از طرف کشورهای آسیایی تولید خودرو، تلویزیون‌های صفحه تخت و دیگر محصولات را در دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش داد.

بهبود اقتصادی ژاپن از بحران اقتصادی جهانی به دلیل تورم رکودی و افزایش ارزش ین تضعیف شده است، اما بهبود تقاضا برای صادرات این امید را به وجود آورد که این کشور در سال آینده به رکود باز نخواهد گشت. ارقام همچنین نشان داد هزینه فراوان محرک اقتصادی چین به بهبود اقتصاد آسیا کمک کرده است.

روز یکشنبه نخست‌وزیر چین ون جیابائو اعلام کرد پکن سیاست‌های پولی آسانگیرانه خود را در سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد داد. این خبر پس از آن اعلام شد که سرمایه‌گذاران هفته‌ها درمورد کاهش نقدینگی در آخر سال نگران بودند.

با آغاز معاملات در اروپا شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۶/۰ درصد و شاخص داکس آلمان ۸/۰ درصد افزایش یافت. بورس انگلستان همچنان تعطیل بود.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۵۲/۱۳۹ واحد یا ۳/۱ درصد افزایش به ۲۳/۱۰۶۳۴ واحد رسید. این بیشترین سطح این شاخص از اواخر ماه اوت تاکنون بود. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷۸/۳۶ واحد یا ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۲۲/۲۱۴۸۰ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی با ۲/۰ درصد افزایش به ۵۹/۱۶۸۵ واحد رسید.

شاخص شانگهای چین ۴۳/۴۷ واحد یا ۵/۱ درصد رشد کرد و به ۷۸/۳۱۸۸ واحد رسید. بورس تایوان نیز ۱/۱ درصد افزایش یافت. شاخص ست تایلند با ۲/۰ درصد افزایش روبه‌رو شد. بورس‌های هندوستان، استرالیا و نیوزیلند همچنان تعطیل بودند.

فروش آینده شاخص‌ها در وال‌استریت وضع متفاوتی داشت. فروش آینده شاخص داوجونز ۲ واحد کاهش یافت و به ۱۰۴۶۴ واحد رسید درحالی که فروش آینده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۱ واحد یا ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۰/۱۱۲۳ واحد رسید.