گروه بین‌الملل- پیش از انتشار ارقام میزان ذخایر نفت آمریکا در هفته جاری که ممکن است قیمت نفت را به حدود بشکه‌ای ۸۰ دلار برساند، روز دوشنبه بهای نفت به ۷۸ دلار در هر بشکه رسید.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک قیمت نفت برای تحویل در ماه فوریه به ۰۵/۷۸ دلار در هر بشکه رسید. معاملات به دلیل فصل تعطیلات اندک بود.

روز پنجشنبه ارزش قراردادها برای نخستین‌بار طی یک ماه گذشته به بیش از بشکه‌ای ۷۸ دلار رسید و در رقم ۰۵/۷۸ دلار ثابت شد. روز جمعه بازار نفت به مناسبت کریسمس تعطیل بود. کلارنس‌چو، کارشناس مرکز هادسون کپیتال انرژی گفت «ارقام ذخایر نفت آمریکا که اواخر این هفته توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد تعیین می‌کند که آیا نفت می‌تواند سال را با قیمت بیش از ۸۰ دلار به پایان برساند یا خیر.»

هفته گذشته دولت آمریکا گزارش داد ذخایر نفت آمریکا پنج میلیون بشکه کاهش یافته است و اگر کاهش ذخایر ادامه یابد قیمت نفت افزایش خواهد یافت. در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژانویه قیمت نفت کوره به ۰۵/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۷۸/۵ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه ۴۹/۷۶ دلار معامله شد.