ایرنا - بانک مرکزی ترکیه با صدور بخشنامه‌ای استفاده از شماره حساب بین‌المللی بانک موسوم به «ایبان» برای انجام امور بانکی اعم از حواله و واریز پول را اجباری کرد. در بخشنامه بانک مرکزی ترکیه آمده است، از اول سال جدید میلادی مصادف با ۱۱ دی ماه آینده استفاده از سیستم جدید در شماره حساب‌های بانکی انجام می‌گیرد.

بانک مرکزی ترکیه از صاحبان حساب‌های بانکی خواسته است تا پایان سال جاری میلادی با مراجعه به بانک‌های خود، شماره حساب بین‌المللی بانک (ایبان) را دریافت کنند.

ایبان مخفف (International Bank Account Number) و یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی است. بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، شماره حساب ایبان در ترکیه دارای ۲۶ کاراکتر خواهد بود که دو کاراکتر اول را کد کشوری، دو کاراکتر را ارقام کنترل، پنج رقم دیگر را کد بانکی، ۱۶ رقم را شماره حساب بانکی و یک رقم را شماره ذخیره بانکی تشکیل می‌دهد. این استاندارد فرمت‌های مختلفی در کشور‌های مختلف دارد. معمولا از این کد هنگام واریز پول با واحد یورو به بانک‌های کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. شماره ایبان بیشتر در امور بانکی که از طریق شبکه اینترنتی انجام می‌شود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.