گروه بین‌الملل- سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) برای تمدید دوره ریاست محمود عباس بر تشکیلات خودگردان فلسطینی تشکیل جلسه می‌دهد. رهبران ساف از اینکه در مناطق فلسطینی خلاء سیاسی شکل بگیرد نگران هستند و می‌خواهند با تمدید مدت ریاست عباس، این نگرانی را برطرف کنند. به گزارش بی.بی.سی، جلسه برای تعیین رییس جدید این تشکیلات و شورای قانون‌گذاری، قرار بود در ژانویه ۲۰۱۰ انتخاباتی برگزار شود اما به دلیل اینکه حماس که عضو سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیست، با برپایی این انتخابات در غزه مخالفت کرده، این انتخابات به زمان دیگری موکول شده است.

حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ به پیروزی دست یافت اما این پیروزی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته نشد و تحریم‌هایی علیه دولت به رهبری حماس وضع شد. درگیری‌های خونین حماس و فتح که منجر به جدایی مناطق فلسطینی و کنترل غزه توسط حماس و کرانه غربی توسط فتح شد، مشکلات موجود را پیچیده‌تر کرد و تلاش‌ها برای آشتی میان این دو گروه فلسطینی تا کنون نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

حماس ادامه فعالیت محمود عباس را غیرقانونی اعلام کرده است. عباس اعلام کرده است که تمایلی برای ادامه فعالیت در این سمت ندارد و چندی پیش گفت که در انتخابات آتی کاندیدا نمی‌شود، اما کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی منطقه از او خواسته‌اند تا در این تصمیم خود تجدیدنظر کند.

انتظار می‌رود در نشست شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین، ریاست محمود عباس بر تشکیلات خودگردان فلسطینی تا زمان برگزاری انتخابات جدید تمدید شود. مصر که بارها میان دو گروه فلسطینی حماس و فتح برای رسیدن به تفاهم میانجی‌گری کرده، پیشنهاد داده است که انتخابات در ماه ژوئن برگزار شود. فتح با این پیشنهاد موافقت کرده اما حماس هنوز موافقت کامل خود را اعلام نکرده است.