دادگاه قانون اساسی رومانی دستور داد که آرای باطل انتخابات ریاست جمهوری جنجال‌برانگیز این کشور مورد بازشماری قرار بگیرند که این امر ناآرامی سیاسی چند ماهه این کشور را طولانی‌تر خواهد کرد. با این حال تحلیلگران پیش‌بینی کردند که این حکم احتمالا به برگزاری یک انتخابات جدید منجر نشود.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه قانون اساسی رومانی به مقام‌های انتخاباتی کشور دستور داد که بررسی کنند آیا حدود ‌١٣٨ هزار رای به درستی باطل اعلام شده‌اند یا خیر.

میرسئا گئوآنا، وزیر امور خارجه سابق چپ میانه رومانی در این انتخابات با اختلاف ‌٧٠ هزار رای نتیجه را به ترایان باسسکو، رییس‌جمهور کنونی این کشور واگذار کرد. در این انتخابات گئوآنا ‌‌٧/٤٩ درصد آرا و باسسکو ‌٣/٥٠ درصد آرا را کسب کردند.

دادگاه قانون اساسی رومانی پس از بازشماری آرا تصمیم خواهد گرفت که آیا نتایج انتخابات را تایید می‌کند یا دستور تکرار آنرا صادر خواهد کرد. این در حالی‌است که برخی تحلیلگران پیش‌بینی کردند که این دادگاه دستور تکرار انتخابات را صادر نخواهد کرد زیرا این مساله تقلب انتخاباتی مقامات را نشان می‌دهد و به وجهه رومانی به عنوان عضو جدید اتحادیه اروپا لطمه خواهد زد. اما باسسکو و سوسیال دموکرات‌ها هر دو این حکم را تحسین کردند و تحلیلگران گفتند که این حکم نشان می‌دهد دادگاه، مساله اتهامات تقلب را جدی گرفته است.