فارس- دولت ژاپن در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، رشد اقتصادی این کشور طی سه ماه سوم امسال که در گزارش قبلی ۸/۴ درصد اعلام شده بود به کمتر از ۳/۱ درصد رسیده است.

افزایش ارزش ین به شدت رشد و رونق شکننده اقتصادی ژاپن را تهدید می کند. کابینه ژاپن همچنین اعلام کرد، رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان طی ماه‌های جولای تا سپتامبر به کمتر از ۳/۱ درصد رسیده است. کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی طی سه ماه سوم ۲۰۰۹ تاثیر زیادی در کاهش رشد اقتصادی این کشور داشته است.

بر اساس این گزارش، افزایش ارزش ین به شدت به ضرر صادرکنندگان ژاپنی بوده و موجب کاهش شدید درآمد شرکت‌های بزرگ این کشور شده است. دولت ژاپن روز گذشته بسته محرک مالی و اقتصادی ۸۱ میلیارد دلاری را برای جلوگیری از وقوع مجدد بحران و رکود اقتصادی تصویب کرد.

بانک مرکزی ژاپن نیز هفته گذشته اعلام کرد، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نقدینگی در قالب وام‌های کوتاه مدت به سیستم مالی تزریق کرده است. این در حالی است که اختلاف نظر شدید بین نخست وزیر، رییس بانک مرکزی و وزیر دارایی ژاپن همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که کارشناسان مستقل اقتصادی پیش از این رشد اقتصادی ۷/۲ درصدی را برای ژاپن طی سه ماه سوم امسال پیش‌بینی کرده بودند.