آفریقا مرکز تجارت مواد مخدر می‌شود

گروه بین‌الملل- رییس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) در گزارشی از آینده قاره آفریقا از گسترش قاچاق مواد مخدر ابراز نگرانی کرد. آنتونیو ماریا کاستا، هشدار داد که نقاطی از قاره آفریقا به یکی از محل‌های عمده تجارت هروئین و کوکائین تبدیل شده است و بخشی از عواید ناشی از این معاملات به تامین منابع مالی «نیروهای تروریستی و شورشی» و فعالیت سازمان‌های جنایی اختصاص می‌یابد.

کاستا بر این اساس خواستار ایجاد شبکه‌ای برای نظارت و مقابله با فعالیت سازمان‌ها و گروه‌های جنایی دست‌اندرکار در این تجارت شد. این گزارش پس از آن انتشار یافت که ماه گذشته مقامات امنیتی کشور مالی، از کشورهای غرب آفریقا، در بررسی لاشه یک هواپیمای بوئینگ که در این کشور سقوط کرده بود به شواهدی از حمل‌ونقل مواد مخدر دست یافتند.

به گفته مقامات دولتی مالی، این هواپیما حامل حدود ۱۰ تن کوکائین بود که ظاهرا برای تحویل در یکی از مراکز فعالیت تاجران مواد مخدر در آفریقا بارگیری کرده بود.

کاستا در ارائه گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل، تبعات وخیم سیاسی و امنیتی این فعالیت‌ها را نه‌تنها برای کشورهای آفریقایی، بلکه برای سایر نقاط جهان مورد تاکید قرار داد.به گفته رییس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، هر ساله بین ۵۰ تا ۶۰ تن کوکائین از مسیر کشورهای واقع در غرب آفریقا حمل می‌شود و علاوه بر این، در سال بین ۳۰ تا ۳۵ تن هروئین تولیدی افغانستان نیز به کشورهای شرق آفریقا انتقال می‌یابد و از آنجا برای خرید و فروش به نقاط مختلف انتقال می‌یابد.

وی گفت که جنبه هراس‌آور استقرار تاجران مواد مخدر و اعضای سازمان‌های جنایی در آفریقا این است که بین فعالیت آنان و اقدامات تروریستی ارتباط مستقیم وجود دارد. رییس اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل تاکید کرد که «تجارت مواد مخدر نه فقط جنایت سازمان‌یافته را تقویت می‌کند، بلکه نیروهای تروریستی و شورشیان مخالف دولت نیز با کسب منافع حاصل از این فعالیت‌ها، به منابع مالی مورد نیاز برای خرید تجهیزات و پرداخت پول به ماموران و اعضای خود دست می‌یابند.»

اگرچه خرید و فروش مواد مخدر و روانگردان در نقاط مختلف جهان رواج دارد، اما تاکنون کمتر از آفریقای سیاه به عنوان یک منطقه اصلی تجارت بین المللی این مواد نام برده شده بود. گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل می‌تواند حاکی از گسترش دامنه فعالیت تاجران مواد مخدر به مناطق جدیدی از جهان و در نتیجه، افزایش دسترسی و اعتیاد شمار بیشتری از افراد به این مواد باشد.