انتقاد بان‌کی‌مون از بدقولی کشورهای ثروتمند

گروه بین‌الملل- دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید کشورهای صنعتی به وعده‌های خود برای حمایت مالی از برنامه‌های کشورهای فقیر برای مبارزه با تغییرات اقلیمی عمل نکرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی بان کی‌مون، افزود: بدقولی کشورهای ثروتمند به اعتماد کشورهای توسعه نیافته لطمه زده است.

بیست کشور صنعتی، شامل پانزده عضو اتحادیه اروپا، کانادا، ایسلند، زلاند نو، نروژ و سوئیس در بیانیه بن در سال ۲۰۰۱ متعهد شده بودند در طول هفت سال یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار به کشورهای فقیر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کنند، اما تحقیقات تازه نشان می‌دهد تنها ۲۶۰‌میلیون دلار از مبلغ وعده داده شده به دو صندوق ویژه سازمان ملل متحد واریز شده است.

کمک مالی به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی یکی از موضوع‌های اصلی در مذاکرات پیش رو در اجلاس آب و هوایی کپنهاگ است.اتحادیه اروپا می‌گوید پول وعده شده از طریق تفاهم‌نامه‌های دوجانبه پرداخت شده ولی در این حال اذعان دارد که ارائه آمار و ارقام دقیق در این باره مشکل است. کشورهای امضا‌کننده بیانیه بن در این حال می‌گویند آنها تعهدی نداده‌اند که مبلغ مورد نظر خود را به صندوق‌های سازمان ملل متحد واریز کنند.به گفته آنها قرار بود این کمک‌ها به صورت دوجانبه و چندجانبه پرداخت شود. ریچارد میونگی، از مذاکره‌کنندگان آب و هوایی کشورهای توسعه نیافته می‌گوید این کشورها حس می‌کنند کشورهای صنعتی به آنها پشت کرده‌اند.کارشناسان می‌گویند بیانیه بن باعث بی اعتمادی کشورهای فقیر به تعهدات کشورهای ثروتمند شده است. در این حال، بان کی‌مون می‌گوید هرگونه توافق برای کمک مالی به کشورهای فقیر در اجلاس کپنهاگ باید به طور شفاف و روشن باشد. او گفت: «کل این توافق و مذاکرات باید بر اساس اعتماد و اطمینان باشد.»