گروه بین‌الملل- روز دوشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز به بالاترین سطح خود طی یک سال گذشته رسید، زیرا کاهش ارزش دلار موجب افزایش قیمت طلا، نفت و دیگر کالاها شد. از دیگر دلایل افزایش شاخص‌ها این بود که سرمایه‌گذارن مطمئن شدند دولت‌ها در سراسر جهان به منظور کمک به اقتصاد جهانی نرخ بهره را پایین نگه خواهند داشت.

افزایش ارزش سهام شرکت‌های انرژی و مواد موجب رشد وال‌استریت شد. شاخص‌های عمده ۲درصد رشد کردند و شاخص داوجونز برای دومین‌بار طی سه روز ۲۰۰ واحد افزایش یافت و به بالاترین سطح طی ۱۳ ماه گذشته رسید.

این افزایش ثابت کرد که سرمایه‌گذاران دست کم اکنون نگران نرخ بیکاری که به بیش از ۱۰درصد رسیده است نیستند.

این خبر مبنی براین که کشورهای گروه ۲۰ اقدامات محرک اقتصادی را ادامه خواهند داد برای سرمایه‌گذاران نشانه‌ای بود از این که نرخ‌های بهره پایین خواهند ماند. با توجه به این که نرخ بهره آمریکا نزدیک به صفر است، اخبار گروه ۲۰ تقاضا برای دلار را کاهش داد.

سرمایه‌گذاران همزمان با این که منتظر نشانه‌های بیشتر از بهبود اقتصادی هستند در زمان تصمیم‌گیری برای خرید و فروش به ارزش دلار توجه می‌کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران از کاهش ارزش دلار استقبال می‌کنند؛ زیرا کاهش ارزش دلار به صادرکنندگان آمریکای کمک می‌کند چراکه کالاهای آنها برای خریداران خارج از آمریکا ارزان‌تر می‌شود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۲/۲۰۳ واحد یا ۲درصد افزایش یافت و به ۹۴/۱۰۲۲۶ واحد رسید. این بالاترین سطح این شاخص از ۳ اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. شاخص داوجونز از روز چهارشنبه گذشته تاکنون ۴۵۵ واحد یا ۷/۴درصد رشد کرده و بیشترین افزایش چهار روزه را از ماه جولای تاکنون رقم زده است.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در ششمین افزایش متوالی خود ۷۸/۲۳ واحد یا ۲/۲درصد رشد کرد و به ۰۸/۱۰۹۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۶۲/۴۱ واحد یا ۲درصد افزایش به ۰۶/۲۱۵۴ واحد رسید.

روز سه‌شنبه بورس‌های آسیا تحت تاثیر افزایش وال‌استریت با افزایش روبه‌رو شدند؛ اما بورس‌های اروپا وضع متفاوتی داشتند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰درصد و شاخص داکس آلمان ۱/۰درصد افزایش یافت؛ اما شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه با ۲/۰درصد کاهش روبه‌رو شد.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ژاپن ۷۴/۶۱ واحد یا ۶/۰درصد افزایش یافت و به ۷۳/۹۸۷۰ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۳/۰درصد رشد کرد و به ۱۶/۲۲۲۶۸ واحد رسید.

شاخص کاسپی کره‌جنوبی نیز ۴/۰درصد افزایش یافت و به ۳۰/۱۵۸۲ واحد رسید.