تبادل آتش در آب‌های دو کره
عکس: AFP

در آستانه ورود اوباما به آسیا روی داد:
تبادل آتش در آب‌های دو کره
شادی آذری- دیروز سه‌شنبه کشتی‌های جنگی کره جنوبی و کره شمالی در مرز آبی دو کشور اقدام به تبادل آتش کردند. گفته می‌شود این رویداد به تخریب شدید یک کشتی گشتی کره شمالی انجامیده است.
بنا به اظهارات افسران کره جنوبی این کشتی گشتی کره شمالی با وجود دریافت اخطار از سوی نیروهای مرز دریایی کره جنوبی با عبور از خط مورد مناقشه دو کشور در دریای زرد، مورد حمله کشتی‌های جنگی کره جنوبی قرار گرفت و در پی متحمل شدن صدمات شدید به آب‌های کره شمالی بازگشت. یک افسر ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در سئول گفت: یک ناو کره‌جنوبی به سمت یک کشتی نیروی دریایی کره شمالی که از مرز دریای غربی (زرد) عبور کرده بود، شلیک کرد که این امر مقابله به مثل کشتی کره شمالی را به همراه داشت. این درگیری در آستانه دیدار باراک اوباما از آسیا روی داده است. او قرار است
در این سفر از کره جنوبی هم دیدار کند. بنا به اظهارات یکی از افسران کره جنوبی در این درگیری کره جنوبی هیچ تلفاتی نداشته است، ولی مشخص نیست که آیا در کشتی کره شمالی تلفاتی رخ داده است یا نه. خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد که در این درگیری هیچ کدام از طرفین تلفات نداشته‌اند.
این خبرگزاری گزارش داد: این عادت کره شمالی است که پیش از رخدادهای دیپلماتیک بزرگ منطقه‌ای تنش‌ها را افزایش دهد، این بار هم این کشور در آستانه سفر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به آسیا، حریم دریایی کره جنوبی را نقض کرد.
اما از سوی دیگر کره شمالی دیروز سه شنبه از سئول خواست تا به دلیل حادثه تقابل کشتی‌های دو کره در آب‌های مورد منازعه از پیونگ یانگ عذرخواهی کند. در بیانیه ستاد کل کره شمالی آمده است، کشتی نیروی دریایی این کشور روز سه‌شنبه در حال انجام گشت برنامه‌ریزی ‌شده خود در دریا بود که متوجه ورود غیر قانونی به محدوده آب‌های کره شمالی شده است. طبق این بیانیه، پس از تایید حضور کشتی متجاوز، ناوگان نیروی دریایی به عقب بازگشت، ولی کشتی نظامی کره جنوبی اقدام به تیراندازی به کشتی گشتی کره شمالی نمود.
خبرگزاری مرکزی کره شمالی گزارش کرد: ارتش این کشور خواستار عذرخواهی کره‌جنوبی به دلیل اقدامات تحریک آمیز در آب‌های منطقه از کره شمالی است.
براساس این گزارش، سئول باید برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه تدابیر لازم را اتخاذ کند.
در این گزارش آمده است: برخورد مسلحانه کشتی‌های دو کشور در آب‌های منطقه از برنامه‌های از پیش طراحی شده نیروی دریایی کره‌جنوبی است. «لی میونگ باک» رییس جمهوری کره‌جنوبی یک نشست اضطراری را با حضور مقام‌های ارشد امنیتی این کشور برای رسیدگی به این حادثه برگزار کرده است.
وی با تاکید بر اینکه ارتش کره‌جنوبی باید از خود خویشتنداری نشان دهد، افزود: دولت به این مساله رسیدگی خواهد کرد .طی سال‌های اخیر کره شمالی درصدد مذاکره با آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای خود بوده است و کره جنوبی نیز بارها از این فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی ابراز نگرانی کرده است.
به نظر می‌رسد حادثه دیروز منجر به تیرگی بیشتر روابط بین دو کره شود.