گروه بین‌الملل- پیش‌بینی خوش‌بینانه شرکت سیسکو سیستمز و اخبار مثبت اقتصادی موجب افزایش شاخص‌ها و بازگشت شاخص میانگین صنعتی داوجونز به سطح بیش از ۱۰،۰۰۰ واحد در روز پنجشنبه شد. این افزایش که پیش از انتشار گزارش مشاغل ماه اکتبر رخ داد، نشان‌داد که سرمایه‌گذاران دوباره در مورد بهبود اقتصادی خوش‌بین شده‌اند. شاخص داوجونز ۲۰۳ واحد یا ۲‌درصد افزایش یافت و شاخص نسدک کامپوزیت تحت تاثیر چشم‌انداز شرکت سیسکو با ۵/۲‌درصد افزایش روبه‌رو شد. افزایش روز پنجشنبه وال‌استریت در پی موجی از اخبار خوش رخ داد.

پس از آن که شرکت سیسکو برای نخستین‌بار طی یک سال گذشته رشد درآمد را برای این شرکت پیش‌بینی، امید به بهبود صنعت تکنولوژی تقویت شد. پیش‌بینی مدیرعامل این شرکت جان چمبرز تاثیر بسیاری بر وال‌استریت گذاشت و اظهارات او مبنی بر این که شرکت سیسکو استخدام کارکنان را آغاز خواهد کرد، موجب اطمینان بازار شد.

دولت آمریکا اعلام کرد، تعداد کارگرانی که به تازگی اخراج شده‌اند و به دنبال دریافت مزایای بیکاری هستند در هفته گذشته به ۵۱۲،۰۰۰ نفر کاهش یافته است. این پایین‌ترین میزان از ماه ژانویه تاکنون و کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. تقاضای دریافت مزایای بیکاری برای نخستین‌بار به عنوان معیاری از آهنگ اخراج‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بهره‌وری کارگران در فصل جولای-سپتامبر به ۵/۹‌درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح طی شش سال گذشته رسید. این ارقام دولتی امیدها را تقویت کرد که کاهش هزینه‌ها سود شرکت‌ها را افزایش خواهد داد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۲/۲۰۳ واحد یا ۱/۲‌درصد افزایش یافت و به ۹۶/۱۰۰۰۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۱۳/۲۰ واحد یا ۹/۱‌درصد رشد کرد و به ۶۳/۱۰۶۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۸۰/۴۹ واحد یا ۴/۲‌درصد افزایش به ۳۲/۲۱۰۵ واحد رسید.

شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۰۳/۱۸ واحد یا ۲/۳‌درصد رشد کرد و به ۱۵/۵۸۱ واحد رسید.

روز جمعه بورس‌های آسیا در پی افزایش روز پنجشنبه وال‌استریت به دلیل ارقام خوب اقتصادی رشد کردند، اما بورس‌های اروپا با تغییر اندکی روبه‌رو شدند.

در آغاز معاملات در اروپا شاخص اصلی انگلستان ۱/۰‌درصد کاهش یافت؛ درحالی شاخص‌های آلمان و فرانسه ۱/۰‌درصد افزایش یافتند. در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷/۰‌درصد افزایش یافت و به ۳۵/۹۷۸۹ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۶/۱‌درصد رشد کرد و به ۷۲/۲۱۸۲۹ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با ۳/۱‌درصد افزایش به ۴۶/۱۵۷۲ واحد رسید.