جهان در هفته پیش رو - ۱۲ آبان ۸۸

اولین سالگرد پیروزی اوباما در انتخابات

گروه بین‌الملل- روز چهارشنبه ۴ نوامبر اولین سالگرد انتخابات سراسری در آمریکا است که به موجب آن باراک اوباما به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب شد. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا این فرصت را دارند که در روز سه‌شنبه زمانی که رای‌دهندگان در ۳۸۰ شهر ازجمله نیویورک، بوستون و هوستون برای انتخاب شهردار پای صندوق‌های رای می‌روند، جو عمومی برخی از ایالت‌ها را بسنجند. همچنین انتخابات برای انتخاب فرماندار در ویرجینیا و نیوجرسی و یک انتخابات ویژه در بیست و سومین ناحیه کنگره‌ای نیویورک برگزار می‌شود. با توجه به این که اقتصاد آمریکا از رکود خارج می‌شود آماری که مورد توجه قرار خواهد گرفت گزارش ماهانه بیکاری است که قرار است روز جمعه منتشر شود. انتخاب رییس جمهوری افغانستان

مردم افغانستان قرار بود روز شنبه ۷ نوامبر دوباره در انتخابات شرکت کنند و تصمیم بگیرند که آیا برای پنج سال دیگر کرزی را به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب کنند یا خیر. اما پس از کنارگیری عبدالله عبدالله تنها رقیب کرزی کمیته مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان حامد کرزی را به عنوان رییس‌جمهوری این کشور معرفی کرد. عبدالله عبدالله به دلیل پذیرفته نشدن شرایط‌اش از شرکت در دور دوم انتخابات کنارگیری کرد. در دور اول انتخابات تقلب صورت گرفت و ناظران سازمان ملل بیش از یک میلیون رای را باطل اعلام کردند. این میزان ابطال رای برای کشاندن کرزی به دور دوم کافی بود. اما اقدامات اندکی برای جلوگیری از تکرار تقلب انجام گرفته است و این امر انگیزه عبدالله در تصمیم برای کنارگیری بود.

جلسه کمیته سیاست پولی بانک انگلستان

روز پنجشنبه ۵ نوامبر کمیته سیاست پولی بانک انگلستان تشکیل جلسه می‌دهد تا چگونگی واکنش به رکود اقتصادی کنونی این کشور را بررسی کند. به‌رغم کاهش نرخ بهره به ۵/۰درصد در ماه مارس و تزریق پول به اقتصاد، تولید ناخالص داخلی انگلستان در فصل سوم نسبت به دوره سه ماهه قبل ۴/۰درصد کاهش داشته است. احتمالا کاهش دیگری در نرخ بهره در راه است.

بررسی مجدد فروش شرکت اوپل

نشست هیات‌مدیره جنرال موتورز امروز سه‌شنبه برگزار می‌شود تا فروش شرکت اوپل، شاخه اروپایی جنرال موتورز را به کنسرسیومی به رهبری شرکت مگنای کانادا مجددا بررسی کند، زیرا نگرانی‌هایی از طرف ناظران رقابت اتحادیه اروپا مبنی بر کمک دولت آلمان در این معامله مطرح شده است. اتحادیه اروپا اطمینان می‌خواهد که ۵/۴میلیارد یورو(۶/۶ میلیارد دلار) فراهم شده توسط دولت آلمان برای شرکت مگنا به دیگر شرکت‌کنندگان این مزایده نیز پیشنهاد شده است و مشروط به برنامه حفظ شغل آلمانی‌ها توسط شرکت مگنا نبوده است. بر اساس یک شایعه ممکن است شرکت جنرال موتورز از این تردید به عنوان بهانه‌ای برای به چنگ آوردن اوپل استفاده کند، زیرا اکنون دارایی‌های اوپل در حال احیا شدن است.