رفیعه هراتی- رشد اقتصاد در آمریکا آغاز شده است؛ اما سرمایه‌گذاران در بخش سهام هنوز با چشم‌انداز نامطمئنی روبه‌رو خواهند بود؛ چراکه خود را برای اظهارات فدرال رزرو و گزارش کلیدی مشاغل در این هفته آماده می‌کنند. بیانیه ماهانه سیاست فدرال رزرو ممکن است نشان‌دهنده میزان نقدینگی کمتر برای بازار سهام باشد، درحالی که آمار کارکنان بخش غیرکشاورزی و آمار موسسه مدیریت عرضه در مورد بخش‌های تولید و خدمات معیارهای اولیه‌ای از چگونگی عملکرد اقتصاد در فصل چهارم ارائه می‌دهد.

سرمایه‌گذاران نگرانند که اقدامات محرک پولی و مالی بسیار زود متوقف شوند. روز جمعه شاخص‌های وال‌استریت دچار کاهش شدند. این امر آشکارا نشان داد سرمایه‌گذاران نسبت به نشانه‌های ضعف اقتصادی به شدت حساس هستند. شاخص استاندارد اند‌پورز ۵۰۰ در آخرین روز معاملاتی ماه اکتبر با کاهش روبه‌رو شد و افزایش هشت ماهه این شاخص متوقف شد؛ زیرا سرمایه‌گذاران در مورد تداوم افزایش بازارسهام دچار تردید شدند. بازارهای مالی خود را برای تغییر احتمالی در بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال آماده می‌کنند. این بیانیه روز چهارشنبه در پایان نشست دو روزه این کمیته منتشر خواهد شد و ممکن است به افزایش نرخ بهره در اواخر سال آینده اشاره کند.

این مساله و هر نشانه‌ای مبنی براین که فدرال رزرو قصد دارد مقداری از نقدینگی‌ را که برای بازارها فراهم کرده است از بازارها خارج کند به شاخص‌ها لطمه وارد خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود تعداد کاهش شغل توسط کارفرمایان آمریکایی در ماه اکتبر کمتر شده باشد، اما رویدادی غیرمنتظره همچون افزایش نرخ بیکاری به بالاترین سطح طی ۲۶ سال گذشته در ماه قبل، اعتماد به بهبود اقتصادی را تضعیف و شاخص‌ها را با کاهش روبه‌رو خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی اقتصاددانان انتظار می‌رود آمار کارکنان بخش غیرکشاورزی نشان دهد کارفرمایان در ماه اکتبر ۱۷۵،۰۰۰ شغل را کاهش داده‌اند. کاهش شغل در ماه سپتامبر ۲۶۳،۰۰۰ مورد بود. پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری از ۸/۹درصد در ماه سپتامبر به ۹/۹درصد در ماه اکتبر افزایش پیدا کند.

گزارش درآمدی و چشم‌انداز شرکت فورد موتور، تنها خودروساز آمریکایی که با ورشکستگی روبه‌رو نشده است، معیار مهمی است از این که فروش خودرو بدون کمک دولت چگونه خواهد بود. گزارش درآمدی شرکت فورد امروز دوشنبه منتشر می‌شود و آمار فروش خودرو در آمریکا روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد. تحلیل‌گران و مدیران پیش‌بینی می‌کنند فروش کل وسایل نقلیه از ۲/۹میلیون دستگاه در

ماه سپتامبر به ۸/۹میلیون دستگاه در ماه اکتبر افزایش یابد.