احتمال انصراف عبدالله از انتخابات افغانستان

گروه بین‌الملل- بی‌نتیجه پایان یافتن ضرب‌الاجل کاندیدای اپوزیسیون برای تغییر مسوولان برگزاری انتخابات، احتمال انصراف عبدالله عبدالله از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را قوت بخشید. برخی منابع خبری روز شنبه به نقل از رقیب سرسخت حامد کرزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کردند که اگر شروط انتخاباتی وی پذیرفته نشود، این انتخابات را تحریم می‌کند. احمد ولی مسعود، یکی از مشاوران ارشد عبدالله به بی‌بی‌سی گفت: نگرانی از اینکه بار دیگر به اندازه دور اول در رای گیری تقلب رخ دهد او را مجبور به کناره‌گیری می‌کند.

هنوز این مساله به طور قطعی از سوی عبدالله اعلام نشده است. احمد ولی مسعود تصریح کرد: آقای عبدالله از اینکه هیچ اقدامی‌برای برطرف شدن مشکلات نظام انتخاباتی صورت نگرفته ناخشنود است.

وی افزود: حقیقت این است که زیرساخت و زمینه تقلب هنوز وجود دارد. تقریبا ۵/۱میلیون رای دستکاری شد. اما چیزی تغییر نکرده است. در نتیجه اگر دور دوم انتخابات هم برگزار شود دوباره همان اتفاقات رخ خواهد داد. از این رو فکر نمی‌کنم ما مایل به شرکت در انتخابات باشیم.

هفته گذشته عبدالله عبدالله در نشستی خبری شروط اساسی خود را برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که شامل برکناری وزرای کشور، آموزش و پرورش و سرحدات، برکناری «عزیر‌الله لودین»، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و همچنین رییس و معاون دبیرخانه این کمیسیون بود اعلام کرد اما حامد کرزی این خواسته‌ها را رد کرد.

نامزد ریاست جمهوری افغانستان که تنها رقیب «حامد کرزی» در دور دوم خواهد بود، همچنین درخواست کرده است تا نمایندگانی از ستاد تبلیغاتی وی در وزارت‌های دارایی، اطلاعات و فرهنگ و حج و اوقاف مستقر شوند تا بر جریان فعالیت‌های این سه ارگان دولتی در هنگام انتخابات نظارت داشته باشند.

وی همچنین مساله استقرار نماینده با صلاحیت خود را در دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات و همچنین محل اصلی ثبت آرای انتخابات مطرح کرده است. یکی دیگر از خواسته‌های عبدالله عبدالله توزیع کارت‌های نظارتی برای تعدادی از طرفداران وی و نظارت بر فعالیت والیان و همچنین فرماندهان امنیتی در ولایات مختلف است.

عبدالله عبدالله ابراز امیدواری کرده بود تا ظرف پنج روز پاسخ درخواست‌های خود را از سوی دولت حامد کرزی دریافت کند، اما این خواسته‌ها با مخالفت شدید دولت مواجه شد.

گفتنی است انتخابات افغانستان زمانی به مرحله دوم کشیده شد که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی که تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد باعث شد آرای آقای کرزی در دور اول انتخابات به کمتر از مرز پیروزی (۵۰ درصد به علاوه‌یک) کاهش پیدا کند و انتخاب رییس‌جمهوری جدید افغانستان به دور دوم انتخابات موکول شود.

در حالی که نگرانی مخالفان دولت از تکرار تقلب در دور دوم انتخابات ادامه دارد برخی از شخصیت‌های نزدیک به عبدالله به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند احتمالا به زودی بیانیه ای در این زمینه صادر خواهد شد.