روز جهنمی هلی‌کوپترها

گروه بین‌الملل- دیروز به‌عنوان مرگبارترین روز برای سربازان آمریکایی از زمان حضورشان در افغانستان رقم خورد. ستاد فرماندهی ارتش ناتو روز دوشنبه طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در اثر تصادف دو هلی‌کوپتر حامل این نیروها در افغانستان و سقوط یک هلی‌کوپتر دیگر آن‌ها در غرب این کشور، در مجموع ۱۴نفر کشته شده‌اند.

ناتو در این بیانیه با تاکید بر این‌که علت تصادف هلی کوپترها تیراندازی دشمن نبوده است، تصریح کرد که هنوز در مورد علت سقوط دیگر هلی‌کوپتر دولتی در غرب افغانستان، اظهارنظری نشده است. مقامات دولتی درباره حادثه سقوط هلی‌کوپتر در غرب افغانستان، اعلام کردند که این اتفاق در جریان یورش نیروهای ناتو به تاسیساتی مظنون به قاچاق مواد مخدر، روی داده است. بر این‌اساس سربازان هنگام جستجو در محل مورد نظر با جنگجویان مظنون به همکاری با نیروهای متخاصم مواجه شده‌اند و در درگیری دو طرف حدود ١٢شورشی کشته شده‌اند.

در جریان همین درگیری‌ها بود که سقوط یک هلی‌کوپتر ناتو باعث کشته شدن هفت سرباز و سه غیرنظامی آمریکایی شد. بر اساس اعلامیه ناتو، ۱۱ سرباز آمریکایی، ۱۴ سرباز افغان و یک غیرنظامی آمریکایی دیگر نیز در این حادثه زخمی

شده‌اند.

همزمان طالبان دیروز اعلام کرد که نیروهای آنان یک هلی‌کوپتر را در استان بادقیس واقع در شمال غربی افغانستان سرنگون کرده‌اند با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این هلی‌کوپتر همان هلی‌کوپتر سقوط کرده آمریکا است یا خیر.

منابع خبری در افعانستان اعلام کرده‌اند: از آن‌جا که در شرایط فعلی ورود به مناطق درگیری برای خبرنگاران بسیار خطرناک است، امکان تایید صحت و سقم چنین ادعاهایی به طور مستقل وجود ندارد. از سوی دیگر ستاد فرماندهی ناتو روز گذشته از کشته شدن دو سرباز آمریکایی دیگر در شرق افغانستان خبر داد. بر اساس این اعلامیه یکی از این سربازان در پی انفجار یک بمب کنار جاده‌ای کشته شد و سرباز دومی بر اثر زخمی که در حملات اخیر شورشیان برداشته بود، درگذشت. ناتو با احتساب این دو سرباز، از روز دوشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹ به‌عنوان «خونین‌ترین روز» نیروهای خارجی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ به این‌سو یاد کرده است.

این حوادث در حالی اتفاق می‌افتد که آمریکا هنوز تصمیم نهایی خود را در مورد افزایش تعداد نیروی نظامی در افغانستان اعلام نکرده است. فرمانده ارشد آمریکایی در افغانستان تاکید کرده است که برای پیروزی در جنگ علیه طالبان، حضور نظامی جهان در افغانستان باید سنگین‌تر شود.

همزمان عبدالله عبدالله، نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان هم از ایالات متحده خواست شمار سربازان خود را در افغانستان افزایش دهد.

او در مصاحبه با شبکه خبری «سی.ان.ان» گفت: پس از هشت سال جنگ در افغانستان انتظار می‌رفت که به سربازان کم‌تری نیاز باشد. اما اشتباه‌های دولت حامد کرزی باعث شده‌اند که چنین نباشد. ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در این افغانستان، هم پیش‌تر خواهان اعزام دست‌کم ۴۰ هزار سرباز بیشتر به این کشور شده بود.

وزرای دفاع ناتو هم اخیرا در اجلاس اسلواکی از درخواست افزایش نیرو در افغانستان استقبال کردند. حالا همه در انتظار اعلام نظر رییس‌جمهوری آمریکا هستند؛ چرا که باراک اوباما طبق اعلام قبلی قرار است امروز یا فردا درباره این موضوع تصمیم بگیرد. آیا برنده نوبل صلح ۲۰۰۹ با اعزام نیروی بیشتر به افغانستان موافقت خواهد کرد؟