فارس - رییس بانک مرکزی اروپا از گسترش رقابت‌های صادراتی بین دو رقیب جدی خود یعنی آمریکا و چین به شدت ابراز نگرانی کرد. ژان کلود تریشه تاکید کرد‌، طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش ارزش یورو در برابر دلار و یوان بودیم‌. این مساله به معنای افزایش رقابت صادراتی بین چین و آمریکا است که به ضرر اتحادیه اروپا خواهد بود‌.

ژان کلود یانکر نخست وزیر لوکزامبورگ نیز تصریح کرد‌، مقامهای ارشد اتحادیه اروپا مذاکرات طولانی و زیادی را در خصوص اصلاح سیاست‌های ارزی داشتند. اروپا به شدت نگران رقابت صادراتی بین چین و آمریکا است‌.

روز دوشنبه بار دیگر ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و هر یورو در برابر ۴۹۵۸/۱‌دلار داد و ستد شد‌. ارزش یوان در برابر دلار آمریکا نیز از فوریه تاکنون ۹/۶درصد کاهش داشته است‌. آمریکا نیز چین را به دستکاری در نرخ ارز به منظور افزایش صادرات متهم می‌کند.

تریشه‌ گفت، نوسانات شدید نرخ ارز در بازارهای بین المللی در بلند مدت به ضرر همه کشورها خواهد بود‌. گرچه مقام‌های آمریکایی همواره بر سیاست دلار قوی تاکید می‌کنند ولی کارشناسان بر این باورند که ارزش دلار در برابر یورو به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و به زودی هر یورو در برابر ۶۰/۰‌دلار داد و ستد خواهد شد‌. قرار است مقا‌م‌های اتحادیه اروپا تا پیش از پایان سال ۲۰۰۹ به پکن سفر کنند‌. کاهش ارزش دلار در برابر یورو به شدت رشد و رونق اقتصادی اروپا را تهدید می‌کند‌.