تولید ناخالص داخلی انگلستان دوبرابر می‌شود

رفیعه هراتی

موسسه ارنست اند یانگ امروز اعلام می‌کند اقتصاد انگلستان سال آینده به اندازه دو برابر مقدار پیشین و با همان سرعتی که قبلا پیش‌بینی شده بود رشد خواهد کرد. امروز در لندن محققان اعلام می‌کنند تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۰ یک‌درصد رشد خواهد کرد این درحالی است که پیش‌بینی ماه جولای برای رشد تولید ناخالص داخلی ۵/۰درصد بود.

این محققان از همان الگویی استفاده می‌کنند که وزارت دارایی انگستان از آن استفاده می‌کند. برآورد تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۰۹ از ۴/۴درصد کاهش به ۵/۴درصد کاهش خواهد رسید.

بانک انگلستان پیشرفت برنامه ۱۷۵میلیارد پوندی (۲۸۶میلیارد دلاری) خود را برای خرید اوراق قرضه به وسیله پول‌هایی که به تازگی تامین شده‌اند ارزیابی می‌کند و هیات تعیین نرخ بهره پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را در ماه نوامبر ارائه می‌دهند. اقتصاد انگلستان پس از پنج فصل کاهش رشد احتمالا در فصل سوم امسال از رکود رهایی می‌یابد.

پیتر اسپنسر اقتصاددان ارشد موسسه ارنست اند یانگ و مقام سابق وزارت دارایی انگلستان امروز اعلام می‌کند «چشم‌انداز ۱۲ ماه آینده مطمئنا مثبت‌تر از سال گذشته اما پرفراز و نشیب است و مشکلات اساسی وجود خواهد داشت.»

براساس بررسی بلومبرگ تولید ناخالص داخلی انگلستان در دوره جولای-سپتامبر ۲/۰درصد افزایش داشته است. این نخستین افزایش در شش فصل گذشته است. این بررسی نشان داد تولید نسبت به سال گذشته ۶/۴درصد کاهش داشته است. دفتر ملی آمار انگلستان ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی را ۲۳ اکتبر منتشر خواهد کرد.