پیامدهای انتخاب وستروله برای وزارت خارجه آلمان

گوئیدور وستروله

فارس- یک روزنامه آلمانی در گزارشی نوشت که پیشنهاد صدراعظم آلمان مبنی بر انتخاب وزیر امور خارجه جدید این کشور، اقدامی‌در راستای گسترش روابط این کشور با آمریکا خواهد بود. روزنامه «رلینرمورگن پست» نوشت، پس از پیروزی حزب «آنگلا مرکل» و تصمیم وی مبنی بر ایجاد ائتلاف با حزب دموکراتیک آزاد، اقدامات دیپلماتیک برای گسترش بیش از پیش روابط با آمریکا بیشتر شد.

بر اساس این گزارش، اقدام مرکل در پیشنهاد «گوئیدور وستروله» از حزب دموکراتیک آزاد برای تصدی وزارت امور خارجه از این دست است. این روزنامه آلمانی نوشت که اخبار مربوط به انتخابات پارلمانی آلمان که ۲۷ سپتامبر (۵‌مهرماه) برگزار شد، مورد توجه رسانه های آمریکایی نبود و این رسانه‌ها به عنوان اخباری نه چندان مهم به آن پرداختند و اکنون به نظر می‌رسد با جانشینی وستروله به عنوان وزیر امورخارجه به جای «فرانک والتراشتاین مایر»، سطح روابط آمریکا و آلمان گسترش یابد و از این پس رسانه‌های آمریکایی توجه بیشتری به آلمان نشان دهند.

«اشتفان تسابو» کارشناس آلمان در آکادمی‌ترانس آتلانتیک واشنگتن در این باره گفت که انتخاب وستروله در گسترش روابط آلمان با آمریکا تاثیر گذار است و در عین حال تائیدی بر ادامه حضور نظامیان این کشور در افغانستان خواهد بود. وی افزود که تغییر در روابط آلمان با روسیه در زمینه استفاده از منابع گازی این کشور از دیگر پیامدهای انتخاب وزیر امورخارجه جدید آلمان خواهد بود. با این حال «ولفگانگ ایشینگر» سفیر پیشین آلمان در آمریکا نظر دیگری دارد. وی معتقد است که نباید منتظر تغییرات گسترده‌ای در سیاست خارجی آلمان بود.