ایرنا- بانک مرکزی امارات روز سه شنبه بار دیگر احتمال پیوستن به اتحادیه پولی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را رد کرد. بر اساس گزارش این بانک، «سلطان السویدی» رییس بانک مرکزی امارات، احتمال بازگشت امارات به طرح تاسیس اتحادیه پولی شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس را رد کرد. وی گفت: با شرایط موجود پیش بینی نمی کنم که امارات برای ایجاد واحد پول مشترک به این شورا بپیوندد. وی در نشست سالانه روسای بانک‌های مرکزی شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: امارات نگرانی‌های خاص خود را در این باره دارد و نمی‌تواند در این خصوص اقدام نسنجیده‌ای داشته باشد. امارات پس از عمان که دو سال پیش از این طرح کناره گرفت، دومین کشوری است که اواسط بهار گذشته انصراف خود را از این طرح اعلام کرد. کناره‌گیری امارات از پول واحد عربی پس از آن اعلام شد که دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس مقر بانک مرکزی این پول را به عربستان واگذار کرد.

پس از این اقدام دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس، علاوه بر تیرگی روابط امارات با این شورا، ریاض و ابوظبی نیز دچار چالش با یکدیگر شدند.

حضور وزیر امور خارجه عربستان در اوایل تابستان در امارات برای رفع اختلافات نیز راه به جایی نبرد و همچنان روابط عربستان و امارات بهبود نیافته است.

اقدامات دولت عربستان در عدم پذیرش کارت شناسایی اتباع امارات و توقف صدها مسافر این کشور در مرزهای مشترک، از سوی کارشناسان پیامد تیرگی روابط ریاض و ابوظبی ارزیابی شده است.

بر اساس توافق‌های گذشته، اتباع امارات و عربستان می‌توانستند با کارت شناسایی معتبر بین دو کشور تردد نمایند، ولی در یک تصمیم یکجانبه از سوی ریاض، تمامی اتباع امارات باید هنگام ورود به عربستان گذرنامه همراه داشته باشند.

این اقدام دولت عربستان موجب سرگردانی صدها تبعه اماراتی که برای انجام حج عمره عازم این کشور شده بودند، در مرزهای مشترک شد.