روسیه نرخ بهره بانکی خود را کاهش داد

گروه بین‌الملل- بانک مرکزی روسیه به منظور کمک به روسیه، این بزرگترین صادر‌کننده انرژی جهان برای خروج از بحران اقتصادی و ایجاد محرک برای وام‌دهی اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی نمود. این کشور هم‌اکنون در حال خروج از بحرانی است که طی آن اقتصادش به بدترین رکورد انقباض اقتصادی رسید. بانک مرکزی روسیه به نام بانک راسی نرخ بهره بین بانکی را از ۵/۱۰درصد به ۱۰درصد کاهش داد. بنا به اعلام سایت اینترنتی این بانک نرخ بهره وام‌ها نیز از ۵/۹درصد به ۹درصد کاهش یافت و این تصمیم از امروز اجرایی می‌شود. این بانک از تاریخ ۲۴ آوریل تا‌کنون هفت بار نرخ بهره بانکی را کاهش داده است که یک مورد آن کاهش ۲۵/۰درصدی در ۱۴ سپتامبر بود.

دیروز بانک مرکزی روسیه در وب‌سایت خود اعلام کرد: «نرخ بهره وام‌هایی که به بدنه اصلی اقتصاد تخصیص می‌یابند، همچنان در حد نسبتا بالایی است. گام‌های بعدی برای کاهش نرخ بهره بستگی به نیاز برای خلق شرایطی دارد که در آن وام‌دهی گسترش یابد، رشد اقتصادی احیا شود و روندهای تورمی مد نظر قرار گیرد.»

وزیر دارایی روسیه، الکسی کوردین، دیروز در کنفرانسی در مسکو خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: پس از آنکه اقتصاد روسیه در فصل دوم ۹/۱۰درصد منقبض شد، هم‌اکنون «از رکود خارج شده است.»