گروه بین‌الملل- روز جمعه به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه وارد شد، زیرا گزارش‌های ناامیدکننده درمورد بخش تولید و فروش مسکن این نگرانی را به وجود آورد که بهبود اقتصادی با مشکل مواجه خواهد شد. شاخص‌ها برای سومین روز متوالی دچار کاهش شدند و بزرگ‌ترین کاهش هفتگی را از اوایل جولای تاکنون ثبت کردند. گزارش درمورد کالاهای مصرفی با دوام و فروش مسکن نوساز به سرمایه‌گذاران خاطر نشان کرد گرچه اقتصاد ممکن است درحال بهبود باشد، اما این بهبود در مسیری هموار نیست.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۲ واحد سقوط کرد و کاهش سه‌روزه این شاخص را به ۱۶۵ واحد رساند.

سفارش کالاهای مصرفی بادوام که معیار اصلی برای بخش تولید است در ماه اوت به طور غیرمنتظره کاهش یافت. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد سفارش کالاهایی که دست‌کم سه سال دوام خواهند داشت پس از افزایش ۸/۴‌درصدی در ماه جولای در ماه اوت ۴/۲‌درصد کاهش یافته است. این درحالی است که تحلیل‌گران ۵/۰‌درصد افزایش را پیش‌بینی کرده بودند.

این دومین کاهش طی سه ماه و جدیدترین نشانه است مبنی بر این که هرگونه بهبود در کارخانه‌های آمریکا احتمالا کند خواهد بود.در این میان دولت آمریکا همچنین گزارش داد فروش مسکن نوساز نسبت به ماه گذشته ۴۲۹،۰۰۰ واحد افزایش یافته است. این میزان کمتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود. این بهبود اندک درپی چهار ماه افزایش در فروش مسکن نوساز رخ داد. این افزایش چهار ماهه امید سرمایه‌گذاران را افزایش داده بود مبنی بر این که بازار مشکل‌دار مسکن در حال بهبود است.

روز جمعه ارزش سهام شرک‌های تکنولوژی سقوط کردند زیرا نتایج فصلی شرکت بلکبری کاهش یافت و به کمتر از حد پیش‌بینی‌ها رسید. این امر شاخص نسدک کامپوزیت را که مربوط به تکنولوژی است، تحت تاثیر قرار داد.

روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۵/۴۲ واحد یا ۴/۰‌درصد کاهش یافت و به ۱۹/۹۶۶۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۰/۶ واحد یا ۶/۰‌درصد سقوط کرد و به ۳۸/۱۰۴۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۶۹/۱۶‌واحد یا ۸/۰‌درصد کاهش به ۹۲/۲۰۹۰‌واحد رسید. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۸۱/۲ واحد یا ۵/۰‌درصد کاهش یافت و به ۹۴/۵۹۸ واحد رسید. در معاملات بورس نیویورک شاخص‌هایی که سقوط کردند اندکی بیشتر از آنهایی بودند که با افزایش روبه‌رو شدند و حجم کل معاملات به ۶/۴‌میلیارد سهم رسید.

در طول هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶/۱‌درصد سقوط کرد. این بزرگ‌ترین کاهش هفتگی این شاخص از هفته منتهی به ۱۰ جولای تاکنون بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲/۲‌درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۲‌درصد کاهش یافت.

آمار اقتصادی هفته گذشته نسبت به چند ماه گذشته بهبود داشت اما سرمایه‌گذاران را ناامید کرد، چراکه کمتر از حد پیش‌بینی‌ها بود. این امر نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران تخمین‌می‌زنند بهبود اقتصادی چه مدت زمان می‌برد. بازارسهام قبل از آن که افزایش بزرگی را ثبت کند نیازمند شواهدی متقاعدکننده است مبنی بر این که اقتصاد در مسیر بهبود قرار دارد.

خارج از آمریکا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰‌درصد رشد کرد. شاخص داکس آلمان ۴/۰‌درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۵/۰‌درصد کاهش یافت. شاخص میانگین نیکی ژاپن نیز با ۶/۲‌درصد کاهش روبرو شد.