فارس - نخست‌وزیر روسیه ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش افسار گسیخته بدهی‌های آمریکا‌، خواستار جایگزینی ارزهای معتبر دیگر به جای دلار آمریکا شد. ولادیمیر پوتین که در هشتمین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در شهر سوچی روسیه سخن می‌گفت، از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای افزایش سرمایه‌گذاری در روسیه دعوت به عمل آورد. وی قول داد دولت مسکو کلیه موانع و محدودیت‌های مربوط به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را برطرف خواهد کرد. پوتین در ادامه ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش افسارگسیخته بدهی‌های آمریکا‌، خواستار جایگزینی ارزهای معتبر دیگری به جای دلار آمریکا شد.

وی گفت‌، اقتصاد روسیه از کمبود سرمایه‌گذاری به شدت رنج می‌برد و هزینه‌های دولتی به تنهایی برای تامین رشد و رونق اقتصادی کافی نخواهد بود. اقتصاد روسیه از کاهش شدید قیمت کالاها و محدودیت منابع مالی و نقدینگی زیان دیده است. ارزش بازار سهام روسیه از اوت ۲۰۰۸ تا کنون بیش از ۳۰‌درصد کاهش داشته است. پوتین در ادامه ضمن استقبال از جذب سرمایه‌گذاری خارجی ۱۷‌میلیارد دلاری در این کشور طی شش ماه نخست ۲۰۰۹ خواستار بهبود و اصلاح قوانین سیستم بانکی و بازار بورس برای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی شد. پوتین تصریح کرد‌، ما تمام تلاش خود را برای برطرف کردن و از بین بردن موانع دولتی به کار خواهیم گرفت. درهای اقتصاد روسیه برای سرمایه‌گذاران خارجی باز است. وی در ادامه افزایش چشمگیر بدهی‌های آمریکا را معضلی بزرگ برای اقتصاد جهانی ارزیابی کرد و گفت‌، اگر ارزهای دیگری غیر از دلار برای نگهداری ذخایر ارزی وجود داشته باشد‌، نه تنها فشار چندانی به اقتصاد جهانی وارد نخواهد شد، بلکه اقتصاد آمریکا نیز در امان خواهد ماند.

وی در ادامه از تجار و بازرگانان آمریکایی خواست تا مقام‌های واشنگتن را برای لغو محدودیت صادرات تکنولوژی به روسیه و همچنین موافقت با پیوستن مسکو به سازمان تجارت جهانی تحت فشار قرار دهند. روسیه بزرگترین اقتصاد جهان است که به علت مخالفت‌های آمریکا هنوز به عضویت سازمان تجارت جهانی پذیرفته نشده است.