قیمت جهانی نفت تا سال 2012 سه رقمی می‌شود

فارس - موسسه مالی مورگان استنلی پیش‌بینی کرد با بازگشت رونق به اقتصاد جهان قیمت نفت تا سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۱۰۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید. موسسه مورگان استنلی در گزارش قبلی خود این رقم را ۹۵ دلار اعلام کرده بود. کاهش ظرفیت تولید جهانی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها تا سال ۲۰۱۲ اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، قبل از کاهش حجم ظرفیت مازاد تولید در سال ۲۰۱۱ و رسیدن به سطوح سال ۰۸-۲۰۰۷ در سال ۲۰۱۲، میزان ظرفیت مازاد تولید جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۱۰ همچنان بالا خواهد بود.

بنا بر این گزارش با فرض اینکه تقاضا دوباره افزایش یابد، ظرفیت مازاد تولید جهانی در سال ۲۰۱۲ به سطح سال‌های ۰۸-۲۰۰۷ باز می‌گردد و حتی پس از آن شدت بیشتری هم خواهد یافت. این موسسه آمریکایی با مطالعه روی اطلاعات بیش از ۴۶۰ میدان نفتی که تا سال ۲۰۱۵ به بهره‌برداری می‌رسند، اعلام کرد: در حالی که جهان تلاش می‌کند تا پاسخگوی میزان عرضه نفت مصرف کنندگان باشد، قیمت های نفت باید افزایش یابد تا میزان تقاضا محدود شود.

افزایش تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور از جمله چین، قیمت نفت نیویورک را در جولای سال گذشته میلادی به بیش از ۱۴۷‌دلار در هر بشکه افزایش داد. اما بحران اقتصادی جهان باعث کاهش تقاضا شد و در نتیجه قیمت نفت کاهش یافت. نفت در هفته گذشته بین ۶۸ تا ۷۱‌دلار در هر بشکه معامله شد.

مورگان استنلی در گزارش خود با بیان اینکه تقاضای جهانی نفت امسال ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد، تصریح کرد: تقاضای نفت در سال ۲۰۱۰ یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و پس از آن نیز تنها یک درصد افزایش خواهد یافت.

بر این اساس، تولید جهانی نفت در اواخر سال ۲۰۱۲ به بیشترین‌ حد خود یعنی روزانه در حدود ۹۲‌میلیون بشکه افزایش می‌یابد. حتی اگر این رکورد سطح تولید نفت حاصل شود، رشد یک درصدی سالانه تقاضای جهانی همچنان بازارها را در شرایط دشواری قرار می‌دهد.

در گزارش مورگان استنلی با اشاره به مشکلات سیاسی در کویت، قانون نفت در برزیل، حملات شورشیان نیجریه‌ای و مشکلات عدیده در عراق، آمده است که در برنامه تولید نفت برای سال‌های بعد از ۲۰۱۳ همچنان نکات قابل تامل زیادی که منجر به کاهش تولید می‌شود، وجود دارد.