فارس- رییس مرکز تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) تاکید کرد، افزایش و بهبود شاخص سهام در بازارهای بورس بین‌المللی، رشد و رونق واقعی اقتصادی نیست و رشد اقتصادی جهان طی سال ۲۰۱۰ از ۶/۱‌درصد فراتر نخواهد رفت. سوپاچای پانیچ پاکدی تصریح کرد، گرچه شرایط اقتصادی جهان طی ماه‌های اخیر بهبود یافته ولی این رشد و رونق، رشد و رونق واقعی اقتصادی نیست. علت اصلی افزایش قیمت کالاها و شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران برای قبول ریسک است. قبول ریسک و تمایل برای سرمایه‌گذاری بیشتر نیز به شرایط بازار و روند رشد و رونق اقتصادی جهان بستگی دارد.

هاینر فلاس بک، کارشناس ارشد اقتصادی نیز در این باره گفت، افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی به علت گسترش سفته بازی مالی است. پیش‌بینی‌ها در خصوص افزایش رشد و رونق اقتصادی جهان تنها یک توهم است که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.

بر اساس گزارش آنکتاد، کاهش سود در بخش اقتصاد واقعی، افت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و افزایش بیکاری می‌تواند موجب ادامه روند نزولی مصرف بخش خصوصی شود. گرچه ممکن است رشد اقتصادی جهان طی سال ۲۰۱۰ افزایش یابد ولی این رقم از ۶/۱درصد فراتر نخواهد رفت.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹ بیش از ۷/۲‌درصد کاهش خواهد یافت. این رقم در گزارش قبلی آنکتاد مثبت ۹/۲درصد اعلام شده بود. رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته امسال ۱/۶درصد کاهش خواهد یافت، ژاپن با کاهش ۵/۶درصدی رشد با بیشترین کاهش رشد اقتصادی در بین کشورهای توسعه یافته روبه‌رو می‌شود.