ادوارد کندی درگذشت

ادوارد کندی، عضو سنای آمریکا و از اعضای ارشد حزب دموکرات این کشور که یکی از برجسته‌ترین حامیان اوباما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور بود دیروز در سن هفتاد و هفت سالگی در گذشت. روز چهارشنبه، ۲۶ اوت (۴ شهریور)، سخنگوی خانواده کندی اعلام کرد که سناتور ادوارد کندی، سناتور ارشد از ایالت ماساچوست و از اعضای ارشد حزب دموکرات آمریکا که به بیماری سرطان مغزی مبتلا بود در بیمارستان درگذشت.

ادوارد کندی که بیشتر با نام «تد کندی» از او یاد می‌شد حدود چهل و هفت سال پیش به عضویت سنای آمریکا از ایالت ماساچوست انتخاب شد و در زمان مرگ، دوره نمایندگی تنها یک عضو دیگر سنا از او بیشتر بود.

به گزارش بی‌بی سی از ادوارد کندی که در انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری آمریکا به طور کامل از باراک اوباما حمایت کرد، به عنوان یکی از نمایندگان لیبرال سنای آمریکا نام برده می‌شود که در تدوین و تصویب تعدادی از طرح‌های مهم اجتماعی، به خصوص در زمینه‌های خدمات درمانی و حمایت از سالمندان، مشارکت داشت.

ادوارد کندی به خاطر موضع‌گیری‌های خود در قبال موضوعاتی مانند پیشبرد حقوق مدنی اقلیت‌ها، مخالفت با جنگ و حمایت از حرکت‌های صلح طلبانه هم معروف بود.

با این همه، دلیل اصلی شهرت ادوارد کندی تعلق او به یکی از سرشناس ترین خاندان‌های سیاسی در تاریخ معاصر آمریکا بود که برخی اعضای آن از شهرت جهانی برخوردار شدند.

جان‌اف کندی، بزرگترین برادر ادوارد، در سال ۱۹۶۱ با برنامه‌ای حاوی اصلاحات سیاسی و مبارزه با محرومیت‌های مدنی و فساد به ریاست‌جمهوری انتخاب شد و در سال ۱۹۶۳، در یک سوءقصد جان خود را از دست داد.

دیگر برادر او، رابرت کندی، از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۴ به عنوان دادستان کل ایالات متحده، تلاش خود را بر مبارزه با گروه‌های قدرتمند جنایی متمرکز کرد و پس از عضویت در سنا در سال ۱۹۶۵، به اقداماتی در همین زمینه ادامه داد.رابرت کندی در سال ۱۹۶۸ و در حالیکه برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری مبارزه می‌کرد ترور شد.

زندگی پر ماجرا

ادوارد مور (تد) کندی در سال ۱۹۳۲ در یک خانواده ایرلندی‌تبار آمریکایی در ماساچوست متولد شد و پس از گذراندن دوره دبیرستان، تحصیلات خود را در کالج حقوق‌ هاروارد و سپس دانشکده حقوق دانشگاه ویرجینیا ادامه داد.

تحصیل ادوارد کندی در کالج‌ هاروارد برای مدتی به دلیل ظن تقلب در امتحانات به حالت تعلیق در آمد و اگرچه بعدا به او اجازه بازگشت به کالج داده شد، اما این موضوع در سال‌های بعد و دوره فعالیت سیاسی نیز بارها مورد اشاره مخالفان قرار گرفت.

در جریان مبارزات انتخاباتی جان‌اف کندی، ادوارد یکی از مدیران ستاد تبلیغات برادر خود بود و پس از انتخاب جان به ریاست‌جمهوری و کناره‌گیری از مجلس سنا، ادوارد کندی در انتخابات فوق‌العاده، برای باقیمانده دوره نمایندگی برادر خود، به این کرسی دست یافت.با پیروزی در انتخابات سنا در سال ۱۹۶۴ و تمامی‌ انتخابات پس از آن، یکی از دو کرسی ایالت ماساچوست تا زمان مرگ در اختیار سناتور ادوارد کندی بود.

در سال ۱۹۶۴، ادوارد کندی در یک سانحه هوایی به شدت زخمی‌ شد که برخی عوارض ناشی از آن تا پایان عمر با او باقی ماند.

یکی از به یادماندنی‌ترین وقایع زندگی این سیاستمدار آمریکایی، حادثه مرگ زنی به نام مری جو کوپچنی بود که در اثر تصادف اتومبیل در ماه ژوئیه سال ۱۹۶۹ است.

این اتومبیل، که ادوارد کندی رانندگی آن را بر عهده داشت و خانم کوپچنی دیگر سرنشین آن بود، از فراز پلی به داخل یک رودخانه سقوط کرد اما کندی که از اتومبیل به خارج پرتاب شده بود، از تماس فوری با پلیس برای دادن اطلاع در مورد این حادثه خودداری کرد.

در تحقیقات بعدی، کندی به ترک محل حادثه اعتراف کرد و مجازاتی تعلیقی برای او صادر شد اما به گفته ناظران، تردیدهایی که در مورد واقعیت این حادثه برجای ماند باعث شد تا ادوارد کندی امکان دستیابی به ریاست‌جمهوری را برای همیشه از دست بدهد.

با این همه، در مبارزات مقدماتی برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۸۰، ادوارد کندی با جیمی‌کارتر، که در صدد انتخاب مجدد به سمت ریاست‌جمهوری بود، به رقابت پرداخت اما از او شکست خورد.ادواردکندی در سال ۱۹۵۸ با ویرجینیا جون بنت ازدواج کرد و از او دارای یک دختر به نام کارا، و دو پسر به نام‌های ادوارد جونیور و پاتریک است که در حال حاضر نماینده مجلس نمایندگان کنگره آمریکا است.

این ازدواج در سال ۱۹۷۸ به طلاق انجامید و در خلال چند سال بعد، زندگی خصوصی ادوارد کندی بارها موضوع گزارش‌های جنجالی و گاه طعنه‌آمیز در رسانه‌های همگانی بود.

ازدواج آقای کندی با ویکتوریا آن رگی در سال ۱۹۹۲، به این نوع گزارش‌ها خاتمه داد.