شاخص تولیدات آمریکا برای اولین بار در سال جاری رشد کرد

گروه بین‌الملل- روز دوشنبه فدرال رزرو واشنگتن با اشاره به اینکه نشانه‌های تازه‌ای از خروج اقتصاد آمریکا از بحران مشاهده شده است اعلام کرد که یک آمارگیری کلیدی مربوط به تولیدات آمریکا از اولین افزایش شاخص تولیدات این کشور در سال جاری حکایت دارد. شاخص شرایط عمومی کسب‌و‌کار که مرکز آمارگیری تولیدات امپایر‌استیت آن را برآورد می‌کند، ۱۳‌واحد افزایش یافته است و به ۱/۱۲‌واحد رسیده است. این بهترین رکورد این شاخص از نوامبر ۲۰۰۷ تا کنون بوده است. این تاریخ یک ماه پیش از آن بوده است که بزرگترین اقتصاد جهان به طور رسمی وارد رکود شود. فدرال رزرو نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «برای اولین بار ظرف مدت قابل توجه بیش از یک سال گذشته آمارهای مربوط به شاخص تولیدات که مرکز امپایر استیت منتشر می‌کند از بهبود شرایط برای تولیدکنندگان نیویورکی حکایت دارد. شاخص تولیدات در ماه اوت از رقم ۰/۳‌واحد که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند پیشی گرفت و این در شرایطی بود که در ماه پیش از آن یعنی ماه جولای، این شاخص در حد منفی ۵۵/۰ بود. رقم مثبت برای این شاخص نشان دهنده وضعیت رشد تولید و رقم منفی آن نشان دهنده کاهش تولید است.

آخرین دفعه‌ای که این شاخص رشد را به ثبت رساند، ماه اوت ۲۰۰۸ بود با رقم ۲/۲ واحد. مرکز امپایر استیت امیدواری بیشتری داد از امکان بهبود بیشتر بخش آسیب‌دیده تولیدات آمریکا و اعلام کرد که بهبود فزاینده این بخش منجر به رشد تولید ناخالص داخلی کشور خواهد شد که معیاری وسیع‌تر برای سنجش فعالیت‌های اقتصادی است.

رایان سوییت از مرکز مودیز می‌گوید: «احتمال می‌رود بخش تولیدات رونق بیش از انتظاری را برای تولیدات ناخالص داخلی کشور در فصل سوم به ارمغان آورد. این شاخص بسیار بیشتر از میانگین فصل دوم خود یعنی رقم منفی ۵/۹ است و نشان می‌دهد که افزایش تولیدات آمریکا که از ماه پیش آغاز شد، همچنان رو به افزایش است.»

از سوی دیگر نرخ اشتغال برای ششمین ماه متوالی افزایش یافته است، اما همچنان منفی است. شاخص مربوط به تعداد افراد شاغل با ۱۳‌واحد افزایش به رقم منفی ۵/۷‌واحد رسیده است که بالاترین رقم ظرف ۱۰ ماه گذشته است.