گروه بین‌الملل- روز پنجشنبه ۲۰ اوت انتخابات ریاست‌جمهوری و استانی در افغانستان برگزار خواهد شد. بسیاری از مردم افغانستان از رییس‌جمهوری فعلی، حامد کرزای، دلزده شده‌اند. کرزای از زمان برکناری طالبان در سال ۲۰۰۱ افغانستان را اداره می‌کند. کرزای از عدم حضور کاندیدای محبوب منطقه پشتون سود برده است و همچنین با جنگ‌سالاران غیر پشتونی به توافق رسیده است. رقیب اصلی کرزای عبدالله عبدالله وزیر امور خارجه سابق است. او یک دورگه پشتون- تاجیک است (اما تاجیک به حساب می‌آید). احتمالا کرزای در این انتخابات برنده خواهد شد. اگر کرزای نتواند اکثریت مطلق را به دست آورد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و دور دوم در تاریخ اول اکتبر برگزار خواهد شد.

مناظره انتخاباتی در ژاپن

کاندیداهای اصلی انتخابات سراسری ژاپن روز دوشنبه و یک روز قبل از آغاز رسمی مبارزات انتخاباتی مناظره تلویزیونی برگزار کردند. دو رقیب اصلی پیش از این نیز درباره بهترین روش برای احیای اقتصاد با یکدیگر مناظره داشته‌اند. نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد یوکیئو هاتویاما از حزب دموکرات ژاپن قصد دارد دستاوردی بزرگ به دست آورد. او احتمالا دولت تارو آسو را از میدان خارج می‌کند و به پنج دهه حکومت تقریبا بی‌وقفه حزب لیبرال دموکرات پایان می‌دهد.

آزادی متهم لاکربی

عبدالباسط المقرحی فردی که به دلیل بمب‌گذاری و سرنگون کردن هواپیمای جت مسافربری برفراز لاکربی اسکاتلند در سال ۱۹۸۸ مجرم شناخته شد، ممکن است به دلایل انسانی از زندان آزاد شود. المقرحی که پیوسته بر بی‌گناهی خود اصرار کرده است به دلیل کشته شدن ۲۷۰ نفر در انفجار پرواز شماره ۱۰۳ شرکت هواپیمایی پان امریکن به ۲۷سال زندان محکوم شد. او که به سرطان پروستات مبتلا است به لیبی برگردانده خواهد شد. رهبر لیبی، معمر قذافی، این آزادی را که کمی قبل از جشن چهلمین سالگرد به قدرت رسیدنش است به عنوان یک پیروزی قلمداد خواهد کرد.

تصمیم‌گیری درباره سرنوشت اوپل

هیات‌مدیره جنرال موتورز در هفته جاری درباره سرنوشت اوپل تصمیم‌گیری می‌کند. شرکت کانادایی تولیدکننده قطعات خودروی مگنا اینترنشنال و سبربانک روسیه ظاهرا پیشنهادهای جذابی را به واحد اروپایی جنرال موتورز ارائه کرده‌اند و برای تصاحب اوپل شانس بیشتری دارند. شرکت آر‌اچ‌جی که یک شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی است و با شرکت آمریکایی ریپل‌وود مرتبط است، به طور مکرر پیشنهاد بیشتری داده است اما دولت آلمان از مزایده کنسرسیوم شرکت مگنا حمایت می‌کند زیرا سیاستمداران و رهبران اتحادیه پیش‌بینی می‌کنند این شرکت شغل‌های بیشتری را حفظ خواهد کرد.