فارس - وزیر نفت لیبی تاکید کرد، هنوز هیچ نشانه‌ای از بهبود سطح تقاضای جهانی نفت وجود ندارد و به‌رغم برقراری ثبات نسبی در بازارهای مالی و اقتصاد جهانی، تقاضای انرژی تغییر محسوسی نداشته است. در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری صد و پنجاه و چهارمین اجلاس اوپک در شهر وین باقی مانده است، شکری غانم، وزیر نفت لیبی تصریح کرد: بازارهای جهانی همچنان با مازاد عرضه نفت روبه‌رو هستند. گزارش‌های اخیری که از سوی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در مورد ثبات سطح تقاضای جهانی نفت یا بازنگری کاهشی در پیش بینی رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۰ مطرح شده، بیانگر شرایط بد اقتصادی جهان است.

شکری غانم افزود: با توجه به میزان عرضه و تقاضای نفت می‌توان به این نکته پی برد که بازارهای جهانی نفت با مازاد عرضه روبه‌رو است. هنوز نشانه واقعی از افزایش تقاضای نفت دیده نمی‌شود. در پی امیدواری‌ها نسبت به بهبود شرایط اقتصادی جهان، قیمت نفت از کمتر از ۳۳‌دلار هر بشکه در دسامبر گذشته به بیش از دو برابر افزایش یافت و هم‌اکنون به حدود ۷۰‌دلار هر بشکه رسیده است. اعضای اوپک سال گذشته میلادی در پی بحران جهانی اقتصاد و به دنبال آن کاهش تقاضای نفت توافق کردند سهمیه‌های تولید خود را در مجموع به میزان ۲/۴میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

شکری غانم در پایان گفت، تمام اعضای اوپک باید نسبت به سهمیه‌های تولید این سازمان پایبند باشند و نباید هر زمان که قیمت‌های نفت افزایش می‌یابد، تولید خود را افزایش دهند؛ البته هنوز بسیار زود است درباره تصمیم اعضای اوپک برای تغییر سهمیه‌ها در نشست نهم سپتامبر (۱۸شهریور) اظهارنظر کنیم.