رفیعه هراتی- از سرعت افزایش چشمگیر وال‌استریت کاسته شده است؛ زیرا سرمایه‌گذاران درنگ کرده‌اند تا افزایش‌ها را هضم کنند و بفهمند که در اقتصادی که همراه با باقی‌ماندن ضعف نشانه‌هایی از بهبود از خود نشان می‌دهد، افزایش بازار سهام چقدر می‌تواند ادامه داشته باشد. هفته گذشته همه شاخص‌های عمده پس از چهار هفته افزایش متوالی با کاهش روبه‌رو شدند. طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۲/۰‌درصد کاهش یافت و به ۴۰/۹۳۲۱‌واحد رسید.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، با ۶۳/۰‌درصد کاهش به ۰۹/۱۰۰۴‌واحد رسید و شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به تکنولوژی است ۷۴/۰‌درصد سقوط کرد و به ۵۲/۱۹۸۵‌واحد رسید.

شاخص استانداد اند پورز ۵۰۰ نسبت به کمترین سطح ۱۲ ساله خود در اوایل ماه مارس به دلیل پیش‌بینی‌ها در مورد بهبود اقتصادی بیش از ۴۵‌درصد افزایش یافته است؛ اما هنوز نسبت به رکورد بالاترین سطح خود که در اکتبر سال ۲۰۰۷ ثبت کرد حدود ۳۵‌‌درصد کاهش دارد.

افزایش‌های اخیر نوعی تثبیت را به وجود آورده است؛ اما در میان آمار ناخوشایند فروش خرده‌فروشی و اعتماد مصرف‌کننده تردید درباره بهبود اقتصادی بیشتر شده است.

فرد دیکسون، کارشناس بازار از شرکت دی‌ای دیویدسون می‌گوید: «حرکت مثبت بازار سهام که از اواسط تا اواخر ماه جولای مشاهده شد به طور چشمگیری کند شده است. طی دو تا سه هفته آینده به دنبال کاتالیزورهای عمده برای بهبود بخشیدن به بازار سهام نیستیم. معمولا اواخر ماه آگوست و ماه سپتامبر زمان دشواری برای بازار سهام است.»

تقویم اقتصادی هفته جاری چندان پربار نیست. این هفته گزارش‌های قیمت عمده‌فروشی و فروش مسکن نوساز و موجود منتشر می‌شود. همچنین قرار است شرکت اچ‌پی و شرکت هوم دیپوت گزارش‌های درآمدی خود را اعلام کنند.